15 november 2010

Sociale media en het onderwijs

Chloé (15) doet een werkstuk over de gezondheidsaspecten van zout in onze voeding. Ze zoekt op Delicious.com naar websites over dit thema die door anderen worden aanbevolen. Op Twitter plaatst ze een berichtje: ‘Wat is een goed boek over zout en gezonde voeding?’ en voegt daar een zogenaamde hashtag aan toe: #durftevragen. Dankzij dit labeltje vinden Twitter-gebruikers die het leuk vinden vragen te beantwoorden van anderen het berichtje van Chloé. Een uurtje later heeft ze drie tips. Als haar werkstuk bijna klaar is, zet ze de tekst online op Google Docs. Ze geeft haar oom (een kok in een verzorgingshuis), een vriend van haar vader (leraar Nederlands) en twee klasgenoten toegang met het verzoek om feedback. Een paar dagen later heeft ze nog enkele goede tips en heeft de leraar Nederlands alvast wat tekstcorrecties doorgevoerd in het stuk. Als Chloé later een dikke voldoende heeft gehaald voor haar werkstuk, zet ze het op haar weblog.

Chloé gebruikt sociale media om efficiënt te leren. Voor het nieuwe nummer van Vector, een uitgave van de lerarenopleidingen 12+ van Fontys Hogescholen, schreef ik een artikel over de mogelijke toepassingen van sociale media in het onderwijs.

4 opmerkingen:

  1. Ha Erno, kan je niet vanuit dit blog twitteren? Mooi stukje ervaring en voorbeeld van nut sociale media.
    @Jaapsoft

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Erno,

    Weer een mooi voorbeeld om leerkrachten te inspireren om meer sociale media toe te laten in het klaslokaal!

    Groetjes @JelvanRijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie vorm van gebruik van social media. Toch een kritische opmerking: Wat was de bedoeling van deze les? Leren hoe je een werkstuk moet maken? Hoe je social media handig kunt gebruiken? Onderzoeksvaardigheden opdoen? Bij welk vakgebied hoort het werkstuk. Heeft Chloé iets geleerd wat ze nog niet kon/wist? Hoe gaat de docent dit beoordelen? Heeft Chloé dit werkstuk gemaakt, of was het haar vriendje/broer/vader?

    Kortom: Mooi voorbeeld van leren en nu moet het onderwijs nog snel gaan beseffen wat er allemaal nodig is om doelgericht te werk te gaan. Er is zoveel mogelijk en dat is misschien wel het lastige.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Erno,
    Als voorlichter van een grote VO-scholengemeenschap hebben wij onlangs (zijdelings) te maken gehad met een ruzie tussen twee leerlingen van twee collega-scholen. Via de sociale media zijn toen door groepen leerlingen verschillende vecht-afspraken gemaakt. Ook dat is mogelijk via de sociale media.
    Nu zou ik eigenlijk wel 's een workshop willen bijwonen over de voordelige én nadelige gevolgen van deze middelen.
    Heb je tips voor mij wellict?

    Alvast hartelijk dank,
    vriendelijke groeten,
    Machteld Wiegmans
    m.wiegmans@pcc.nu

    BeantwoordenVerwijderen