28 november 2021

Liever een ‘Green Friday’...

Black Friday. Net als halloween weer zo’n evenement dat wij in Nederland kritiekloos hebben overgenomen van de Amerikanen. Ik zeg: schaf af, die Black Friday en laten we zelf iets bedenken. Bijvoorbeeld een ‘green friday’.


Ik snap ook wel dat het fijn is als iets dat je nodig hebt in de aanbieding is. Maar ik ben bang dat veel mensen op Black Friday dingen kopen die ze helemaal niet nodig hebben. Ik bedoel: als je dak lekt, ga je het niet pas repareren als die reparatie in de aanbieding is. Het moet nu gefixt worden! Wat je nodig hebt, koop je op het moment dat je het nodig hebt.


‘Ja, maar’ hoor ik je denken. ‘Met Black Friday kan ik mooi cadeautjes kopen voor de feestdagen.’ Natuurlijk kan dat. Maar ik zou liever een cadeau ontvangen dat met veel aandacht voor mij is gekocht, dan een cadeau dat even snel uit de bak ‘speciale aanbiedingen’ is gegrist. Jij toch ook?


Tot slot: Black Friday gaat over kopen, kopen, kopen. Over nog meer spullen. Over mensen die als koopzombies tussen de winkelrekken lopen op zoek naar die ene ongelooflijke aanbieding. Uiteindelijk worden al die spullen allemaal afval, troep. En wat denk je van al die verpakkingen? Er is al genoeg rotzooi in de wereld. Daarom: schaf af die Black Friday!


Laten we iets beters bedenken met elkaar. We zijn toch creatieve, slimme Nederlanders? We zijn toch zuinig op onze planeet? Vervang daarom Black Friday door Green Friday. Koop in de kringloopwinkel, bij de biologische groentenman, ga een dagje zwerfafval ruimen in het bos, repareer die oude stofzuiger in plaats van een nieuwe te kopen. Is beter voor de planeet. Die planeet is ons huis, een huis waarvan het dak momenteel behoorlijk lekt. Afval, opwarming van de aarde, giftige stoffen… Begin met repareren van ons ‘dak’ en wacht niet tot de volgende Black Friday.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten