17 november 2015

Keynote in de cloud via de browser

Google Drive biedt handig gereedschap om presentaties te maken en online op te slaan. Op iedere plek waar een pc aan een beamer of aan een digitaal bord hangt, is het een kwestie van even inloggen en je kunt direct je presentatie openen en afspelen. Je hebt geen USB-stick meer nodig en kunt bovendien je presentatie 'publiceren', zodat je publiek mee kan kijken.

Toch werk ik het liefst met Keynote op mijn MacBook. Het werkt gebruiksvriendelijk en het resultaat ziet er al snel heel verzorgd uit. En zo kwam het dat ik vorige week met mijn MacBook en een presentatie op een plek kwam waar ik het apparaat niet aan een digibord kon hangen. Gelukkig kwam een collega met een oplossing die ik nog niet kende: presenteren vanuit je iCloud-drive via een browser.

Het werkt eenvoudig: kopieer het bestand naar je iCloud Drive. Start op de PC die aan het digitale bord hangt de browser op, ga naar www.icloud.com en log in. Open je iCloud Drive en dubbelklik op het icoon van je presentatie. Bij een wat grotere presentatie duurt het even voordat deze is ingelezen. Druk op de afspeelknop en je krijgt een schermvullende weergave van je Keynote.

iCloud maakt een unieke link aan als je je presentatie wilt delen, bijvoorbeeld met je publiek. Net als bij Google kun je ervoor kiezen anderen mee te laten kijken, ze opmerkingen te laten plaatsen of wijzigingen aan te laten brengen.

Het afspelen van filmpjes tijdens een presentatie wordt nog niet ondersteund.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten