22 maart 2014

Blendle: een nieuw baken in het medialandschap

Vijf jaar geleden schreef ik een wat trieste analyse over de vraag waarom mijn liefde voor de krant aan het bekoelen was. Sinds die tijd koop ik nog wel regelmatig een los exemplaar of krijg ik af en toe een overdagig exemplaar van de buren. Als ik reis heb ik nog altijd als gouden regel: minimaal één keer een lokale kiosk binnenlopen voor een landelijke of regionale newspaper, journal of Zeitung.

Als ik al kranten lees, sla ik de 'nieuws van de dag'-pagina's over. Televisie, radio en internet houden me immers real time op de hoogte. Van een goed achtergrondverhaal op papier kan echter ik nog steeds erg genieten. De koers van veel aandacht voor achtergrond die Rob Wijnberg destijds inzette met nrc.next vond ik dan ook scherp. Maar het bleef één krant met voor mij nog altijd te veel irrelevante letters.



Maar sinds kort is er Blendle: een online kiosk gevuld met Nederlandse kranten en tijdschriften. Je kiest zelf wat je leest en betaalt daarvoor per artikel, bijvoorbeeld € 0,10 of € 0,25. Kopen doe je met een simpele muisklik, waarna het betreffende bedrag wordt afgeschreven van een tegoed dat je telkens kunt aanvullen. Klik je per ongeluk op een artikel of zie je binnen 15 seconden na het openen van een verhaal dat het niet is wat je zocht, dan betaal je niets. Je kunt zelfs je geld terugvragen als je na het lezen van een artikel teleurgesteld bent. Al met al kun je voor het bedrag van een dagelijkse krant redelijk wat lezen. De online dienst is een initiatief van Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn.

Blendle is ook een sociaal netwerk. Je kunt een aanbeveling schrijven bij de stukken die je gelezen hebt, andere lezers volgen of 'alerts' instellen voor onderwerpen die je interesseren. Wat je gelezen hebt, blijft beschikbaar in een persoonlijk archief.

Vandaag kreeg ik toegang tot de bèta-versie (en € 2,50 tegoed cadeau om de dienst goed uit te kunnen proberen). De interface is gebruiksvriendelijk, sober, maar fris. En het werkt allemaal sneller dan als je één editie van een volledige digitale krant moet aanschaffen. Die moet je immers eerst helemaal downloaden voordat je kunt beginnen met lezen. Erg fijn: wil je achtergronden bij de gebeurtenissen in 'Oekraïne', dan tik je dat begrip als trefwoord in. Vervolgens kies je zelf het artikel waarvan je verwacht dat het het best aansluit bij je behoefte.

Het aanbod binnen Blendle is nog wat beperkt, zeker wat betreft tijdschriften, maar ik las vandaag toch al stukken uit Vrij Nederland, NRC Handelsblad, Trouw en nrc.next. Dat werkte prima, vanuit de browser op mijn computer en die van mijn tablet.

Een revolutie in medialand? Misschien niet, maar wel een nieuw baken in het medialandschap.

Je kunt je aanmelden op de website. Bèta-gebruikers worden stapsgewijs toegevoegd, dus mogelijk moet je nog even geduld hebben voordat je aan de slag kunt met dit medium.

3 opmerkingen:

  1. Mijn vraag hierbij is gaat dit ons nu beter informeren of juist slechter?
    Misschien beter want zo krijg je toegang tot meer verschillende media. Maar misschien juist slechter want nu lees ik in de krant (ja, ik heb een abonnement) ook artikelen waar ik nooit op had geklikt, laat staan voor had betaald...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het goed dat er allerlei initiatieven ontwikkeld worden. Ik vind het willekeurig 'knippen' uit allerlei kranten een interessante optie erbij. Maar daarnaast zou ik graag een in mijn ogen betrouwbare bron ondersteunen zodat ik weet waar het artikel 'vandaan komt'. Het helpt als je weet of het betreffende artikel uit de Telegraaf, de NRC of AD komt, om in te schatten uit welke 'hoek' en met welk perspectief het geschreven zou kunnen zijn.
    Ik ben wat huiverig als artikelen alleen nog maar geschreven worden om zo aantrekkelijk te zijn dat ze worden betaald. Waar blijft je onafhankelijke, journalistieke vrijheid?

    De formule van de Correspondent vind ik zelf beter voor de consument (ik als lezer) als voor de producent (de journalist). Elke dag 5 diepgravende artikelen met veel verstrooiing en diversiteit in vorm en inhoud. Lage materiële productiekosten en veel digitale mogelijkheden waaronder snelle interactie tussen lezers onderling en journalist. Een abonnement voor veel kwaliteit, veel nieuwswaardigheid, eigenheid en lage prijs. Wat wil je nog meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erik, goed punt. Het model is wel een beetje een 'serendipity killer'. De makers zouden dat kunnen ondervangen door bijvoorbeeld dagelijks een willekeurig artikel buiten je interessegebied gratis aan te bieden.

    Peter, de bron staat erbij, dus je weet uit welke krant het verhaal komt dat je aanklikt. En ja, De Correspondent is zeker ook een heel interessant initiatief. In combinatie met Blendle heb je dan een aardig compleet (en nog behapbaar) persaanbod.

    BeantwoordenVerwijderen