Een school is er voor onderwijs. Een bedrijf om producten en diensten te leveren. Een school wordt voornamelijk bevolkt door kinderen en jongeren. Een bedrijf door volwassen werknemers. Twee werelden.
Organisaties staan over het algemeen open voor het ontvangen van stagiaires. Ook een bezoekje van een schoolklas voor een rondleiding is vaak mogelijk. Helaas wordt het ontvangen van scholieren nog wel eens gezien als een 'noodzakelijk kwaad'. Dat is een gemiste kans. Bedrijven kunnen veel profijt hebben van een samenwerking met het onderwijs.
Organisaties staan over het algemeen open voor het ontvangen van stagiaires. Ook een bezoekje van een schoolklas voor een rondleiding is vaak mogelijk. Helaas wordt het ontvangen van scholieren nog wel eens gezien als een 'noodzakelijk kwaad'. Dat is een gemiste kans. Bedrijven kunnen veel profijt hebben van een samenwerking met het onderwijs.
- Een bijdrage leveren aan onderwijs levert goede PR op. Leerlingen hebben ouders aan wie ze graag vertellen over uw bedrijf als ze er iets bijzonders hebben gedaan tijdens schooltijd. Door samen te werken met een school kan een bedrijf bovendien de profilering op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap 'vullen'.
- Door jonge mensen kennis te laten maken met de branche, levert een bedrijf een positieve bijdrage aan de beeldvorming over de branche. Veel sectoren, zoals de techniek, hebben te kampen met een negatieve pers of verouderde beelden bij het publiek. Daar kun je op verschillende manieren iets aan doen. Samenwerken met scholen is er een van.
- Leerlingen zijn de werknemers van morgen. Je kunt ze nu al interesseren voor je bedrijf of je branche. Daar pluk je later de vruchten van. Waarbij ik natuurlijk besef dat dit geen 'quick win' is.
- 'It takes a village to raise a child.' Opvoeding is iets van ons allemaal. Als leerlingen zien welke houding wordt gewaardeerd in een bedrijf (op tijd komen, een positieve bijdrage geven, zorgvuldig werken), is dat een waardevolle bijdrage aan de opvoeding. En positief opgevoede jonge mensen zijn de positief ingestelde werknemers van morgen.
- Kinderen en jongeren kunnen daadwerkelijk een waardevolle bijdrage leveren aan vraagstukken van het bedrijf. Ze brengen creativiteit mee, een frisse blik en vervallen minder snel in sociaal wenselijke antwoorden op uw vragen. Jongeren zijn bovendien vaak mediavaardig. Leerlingen zouden zo maar eens een videofilm voor een bedrijf kunnen maken of adviezen geven voor uw sociale media-strategie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten