25 augustus 2012

Getest: Titanpad

Toepassing: Titanpad
Omschrijving: Titanpad is een gebruiksvriendelijke webbased toepassing om synchroon online met elkaar te werken aan een eenvoudig tekstdocument en tegelijkertijd met andere deelnemers te chatten. Elke deelnemer krijgt een eigen kleur toegewezen, zodat te zien is wie wat heeft bijgedragen. Iedereen die over de unieke link van het betreffende tekstdocument beschikt, kan meedoen. Je hoeft dus geen account aan te maken om aan de slag te gaan met deze toepassing. Via de Timeslider kun je terugkijken hoe het proces verlopen is, bijvoorbeeld welke typ- en stijlfouten gemaakt worden en door wie en wanneer ze zijn hersteld. Titanpad biedt de mogelijkheid teksten te importeren/exporteren. Export kan naar zes verschillende formaten, waaronder Microsoft Word en PDF.
Oordeel: ****

Afgelopen week testten we Titanpad met de Testgroep Sociale media in het onderwijs. De tekst die je nu leest is daarvan het resultaat. Als opdracht gaven we onszelf een aantal voorbeelden te bedenken van hoe je Titanpad kunt gebruiken in het onderwijs.
  • Co-notuleren: tijdens een vergadering is het hele of een deel van het team verantwoordelijk voor het maken van notulen. Handig, zo is iedereen verplicht er de aandacht bij te houden. Dit is handig wanneer je geen echte notulist hebt of inbreng in de vergadering wil faciliteren, bijvoorbeeld bij de bespreking van een project.
  • Studenten maken in groepjes gezamenlijk aantekeningen van een college. Na afloop worden de resultaten naast elkaar gelegd. In het kader van studievaardigheden evalueren de studenten hun aantekeningen aan de hand van de vraag hoe je het best aantekeningen maakt.
  • Als huiswerkopdracht: bestudeer de opgegeven stof en plaats een goede proefwerkvraag over de stof in Titanpad. Iedere leerling levert een vraag aan. In plaats van het proefwerk te houden bespreken we de vragen in de klas. Bij deze werkvorm is het goed om leerlingen de tijd te geven om na te denken en er minimaal een 24-uurssessie van te maken.
  • Laat leerlingen in kleine groepjes met Titanpad een tekst (persbericht, gedicht, column) schrijven op basis van een YouTube-filmpje over een nieuwsfeit. Dit op basis van de vormkenmerken van het betreffende genre.
  • Leerlingen werken vaak aan één project, waarbij ze allemaal afzonderlijk een document maken dat uiteindelijk wordt samengevoegd. Nu kunnen ze samen schrijven en erover communiceren in een chat. De docent kan het hele proces op afstand volgen en feedback geven via het chatdeel. Dit kan direct in het lokaal, maar ook op een afgesproken tijd op afstand.
  • Leerlingen kunnen vragen van elkaar beantwoorden, waarbij de docent niet een-op-een werkt, maar meer de rol van moderator rol krijgt.
  • In kleinere groepjes leerlingen met elkaar laten discussiëren, waarbij ze alleen maar mogen reageren in Titanpad. Er mag dus niet gesproken worden. Voordeel daarvan is dat ook de 'stillere' kinderen een actieve bijdrage kunnen leveren, zonder dat ze overschreeuwd worden.
  • In de lijn van Peer Scholar: laat leerlingen feedback geven op een schrijfstuk van een van hen. En laat de schrijver daar dan weer op reageren.
  • In veel gevallen is het maken van een wiki wat te zwaar (inloggen, verschillende artikelen). Bij een kleiner project kun je ook op deze manier de aanwezige kennis over een onderwerp verzamelen.
  • Laat leerlingen een vervolgverhaal schrijven.
  • Je kunt ook denken aan een vraag- en antwoordspel: "In een kamer op de vierde verdieping ligt een lijk. Ernaast een plas water. De deur is op slot. Het raam staat open. Wat is er gebeurd?" Kortom: je kunt allerlei stelopdrachten vormgeven.
Naast de 'accountloze' versie van Titanpad is het ook mogelijk een gratis account aan te maken. Je kunt hiermee teamruimtes aanmaken en zelf bepalen wie toegang krijgen op basis van uitnodiging per e-mail. De teksten zijn dan beveiligd met een tijdelijk wachtwoord.

Werken met Titanpad vraagt om het maken van goede afspraken. Je kunt immers teksten van anderen verwijderen of bewerken. Handig is dan weer dat je alle revisies kunt terugzien.

Plus:
  • volledig gratis, geen reclame
  • snel en gemakkelijk in te zetten
  • kleurenarcering per deelnemer
  • proces volgen en proces terugzien
  • exportmogelijkheden
Min:
  • werkt niet optimaal op een iPad *
  • ondersteunt alleen tekst met enige opmaak; invoegen van afbeeldingen is niet mogelijk.
Verder lezen:
Riaan Lous schreef eerder al een blog over het gebruik van Titanpad.

Aan deze blog werkten mee: Erno Mijland, Ingrid Mouthaan, Wieke Heikoop, Henk Heurter, Manon Bonefaas, Riaan Lous, Stefaan Lammertyn, Annelies Bok en Katrien Bernaerts.

* Naar beneden scrollen binnen een langere tekst is lastig. Doe het door je vinger lang op de tekst te drukken, totdat het loepje verschijnt en sleep dan naar beneden. Als je je iPad op een extern toetsenbord aansluit, kun je met de pijltjestoetsen werken.

2 opmerkingen:

  1. Hoi,
    ik gaf eens een workshop over oa. titanpad. Ik vermeld er altijd bij dat er een limiet is van 16 gebruikers per keer. Niet onbelangrijk als je dit bespreekt in het kader van implementatie in onderwijs.
    Ik gebruikte een gedeelde titanpad als 'backchannel' zodat de cursisten hun notities online konden verzamelen en tegelijk ook alle goeie ideeën van de andere cursisten thuis konden nalezen.
    Misschien toch ook de gelijkaardige alternatieven vermelden: typewith.me, primarypad, sync.in, piratepad...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juf Luijk7:53 a.m.

    Helaas stopt TitanPad er in 2017 mee. Is er een goed alternatief?

    BeantwoordenVerwijderen