12 maart 2012

Ook een 21st century skill...

Je bent straks gecertificeerd, gediplomeerd, geregistreerd, bevoegd en geaccrediteerd. Maar hoe laat je een potentiële werk- of opdrachtgever zien dat je ook echt goed bent?

Het is een vraag waarop je in toenemende mate een antwoord zult moeten kunnen geven. Jezelf kunnen presenteren, je 'merk ik' of 'personal branding' ontwikkelen, je unieke combinatie van talenten en vaardigheden (je T-profiel) verfijnen, een netwerk van mensen om je heen verzamelen met een relevante autoriteit die bereid zijn je aan te bevelen... bij elkaar is het een 21st century skill die niet gemakkelijk te verwerven is, maar wel het verschil kan maken.

Waarom?

We leven in de 21e eeuw, de eeuw van het alles transparant makende internet en de eeuw van de (technologische) mogelijkheden.

  1. Transparantie betekent: de werk- of opdrachtgever van morgen kan zien dat je aan alle eisen voldoet, maar ook dat er vele anderen zijn met dezelfde papieren. Met een slimme zoekopdracht in een volle database vist hij of zij allang niet meer alleen in de lokale vijver, maar in een wereldwijde oceaan van talent. Hoe zorg je ervoor dat jij aan het haakje komt? Precies, door op te vallen, door te laten zien dat je meer bent dan de optelsom van bewijzen van goed studiegedrag en meetbare kwaliteiten. Dat je waarde kunt toevoegen en kunt bijdragen aan de unieke doelen van een unieke organisatie.
  2. Mogelijkheden betekent: de werk- of opdrachtgever van morgen kan werkzaamheden (goedkoop) uitbesteden, misschien zelf door machines of robots laten doen of gewoon met technologische ondersteuning steeds gemakkelijker ook zelf uitvoeren... waarom zou hij of zij jou het werk laten doen? Wat is je meerwaarde?

Aanbevelingen voor het onderwijs:

  • Laat leerlingen (ook) hun unieke talenten ontwikkelen.
  • Leer ze zichzelf presenteren, online en 'in real life'.
  • Werk aan vaardigheden in het kader van emotionele intelligentie.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen