03 maart 2011

Lesje denkkunde in de plusklas

Vanmiddag verzorgde ik een les denkkunde voor leerlingen van de plusklas op basisschool Het Palet in Den Bosch. In de klas zitten leerlingen die hoogbegaafd zijn en een deel van de lesweek doorbrengen in een aparte verticale groep (verschillende leeftijden).

De hoofdmoot van de les ging over de verschillende soorten denken. Samen noteerden we alle soorten denken die we konden bedenken in een woordspin.

foto

De woordspin groeide gestaag en al pratend kwamen mooie voorbeelden en vragen voorbij, zoals:
  • Op welke momenten van de dag ben je het slimst?
  • Wat denk je als je slaapwandelt?
  • Als je overdag aan leuke dingen denkt, heb je dan een dagmerrie?
Een van de genoemde soorten denken was piekeren. Terwijl we van een aantal begrippen het tegengestelde konden vinden (zoals onthouden en vergeten), lukte dat niet met piekeren. Een mooi moment om de buitenwereld in te schakelen, dus postte ik een vraag op Twitter en LinkedIn. Twintig minuten later hadden we een flink pak suggesties binnen: fantastiseren (Renate), intuïtief denken (Niels), vrijheid (Karin), pieken (David), endorfineren (Isodore), optimissen (Ruud), brainstormen (Peter), de hond uitlaten (Frans), zorgeloos zijn (Narda), mijmeren (Walter) en jezelf opbeuren (Christa). Die laatste vonden we het best passen. Tot slot besteden we ook nog een half uurtje aan filosoferen met Een Hand Die Klapt, die ons de vraag voorschotelde: is er op elke vraag een antwoord. Een fantastisch leuke, inspirerende middag, met boeiende gesprekken. De kinderen gaven me mee in een volgende les nog wat meer afwisseling te brengen door bijvoorbeeld iets actiefs te doen. En zo leerde ik vanmiddag net zo hard! Eens een openbare les Denkkunde bijwonen? Op donderdag 17 maart verzorg ik er een met een aantal kinderen uit deze klas tijdens het onderwijscongres van Schoolnet Brabant. Deelname aan dit congres is gratis.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen