Je kunt bij bovenstaande ook een andere benadering kiezen met de vraag:
Wat hebben kinderen nodig om optimaal te functioneren in het digitale tijdperk?
Ik vind dat een fascinerende vraag en heb daar ook al wel een aantal ideeën over. Zo denk ik dat we kinderen moeten leren plannen en focussen. In het digitale tijdperk ligt afleiding op de loer. Het is een kunst om je activiteiten met volle aandacht te doen en zo een toestand van optimaal presteren ('flow', zo je wilt) te bereiken.
Een andere competentie die belangrijk wordt is het maken van keuzes. We leven in een tijd van overvloed, zeker als het gaat om informatie en entertainment. Hoe maak je keuzes die je verder brengen, gelukkiger maken, echt plezier of welzijn opleveren?
Leren verbinden is ook een belangrijke. Hoe maak je relevante, zinvolle connecties tussen al die mensen die je kunt bereiken en tussen al die beschikbare informatie, zodat creatieve, zinvolle, nieuwe ideeën, producten, diensten ontstaan?
Leren samenwerken betekent je dienstbaar maken als leider of als volger aan een groter doel op basis van jouw unieke bijdrage. Het digitale tijdperk maakt samenwerking over fysieke grenzen, maar ook over de grenzen van kennisdomeinen gemakkelijker. Maar hoe doe je dat op een productieve manier?
Leren reflecteren is ook zo'n belangrijke. Het digitale tijdperk staat voor snelle veranderingen op alle gebieden. Je bewust zijn hoe je je als persoon tot die veranderingen wilt verhouden is een voorwaarde voor persoonlijke welzijn en welvaart. Daarmee hangt ook samen dat je moet leren leren om een leven lang te kunnen participeren.
En dan heb je nog het leren autonoom denken. De commercie en de media, maar ook de wetenschap, beïnvloeden ons voortdurend via de digitale kanalen. We hebben behoefte aan onafhankelijke denkers die kritisch kunnen zijn en uit gebaande denkpaden kunnen treden. (Vanuit deze gedachte kwam ik op het filosofische en denkvragenspel 'Een hand die klapt'.)
Tot slot hebben we ook simpelweg kennis nodig. Watson stelt terecht dat het verschil tussen mens en computer is dat de mens unieke connecties kan maken tussen brokjes kennis. Maar dan moeten die brokjes kennis wel beschikbaar zijn in je brein. Je kunt fantastische competenties ontwikkelen om van Lego de mooiste bouwwerken te maken. Maar je hebt dan wel Lego-blokjes nodig om ze ook daadwerkelijk te realiseren.
Ben ik dan nog wat vergeten?
Wederom een interessant artikel. Toch zou ik een kanttekening willen plaatsen. De vraagstelling is niet naar mijn zin. Ik zou de vraag willen herschrijven tot: Wat hebben kinderen nodig om optimaal te functioneren in ons huidige (digitale) tijdperk?
BeantwoordenVerwijderenZeker, dankzij de digitale revolutie zijn er enorme verschuivingen en worden de mogelijkheden voor de ontwikkeling van de mens(heid) enorm vergroot. Maar behalve mogelijkheden schuilen er ook gevaren, dreigen we ook belangrijke elementen te verliezen als we niet oppassen.
Sommige mensen zijn geneigd om Lego-bouwsels digitaal te bouwen, om de natuur te kennen achter glas (tv of computer), om hun sociale contacten slechts virtueel ipv irl te onderhouden of bewegen slechts als transport nodig is.
Kortom er is naast de digitale wereld nog een belangrijke andere wereld waar je je ook moet kunnen bewegen/redden. Er zijn mooie werelden te ontdekken op het gebied van Natuur, Filosofie, Muziek, Vriendenkring en familie, Sport, Kunst. En zo zijn er vast nog verschillende werelden te benoemen.
Kortom laten we kinderen vooral een veelzijdige, veelkleurige, rijke en diverse wereld bieden. Zo mogelijk een balans tussen hand, hoofd en hart.
Peterter
Fijne reactie Peter. Dank daarvoor. Je zou nog kunnen stellen dat het digitale overal is (ubiquitous zeggen de Engelstaligen), in alle gebieden die je noemt. Vriendschappen worden er door beïnvloed, sport ook en zelfs in de natuur zijn we bereikbaar en zullen we die mooie paddestoel kunnen determineren door onze iPhone erbij te houden.
BeantwoordenVerwijderen