17 april 2009

Wilco van Rooijen: Overleven op de K2



In de zomer van 2008 beklom de Norit K2 Expeditie onder leiding van Wilco van Rooijen, zonder extra zuurstof, de 8611 meter hoge bergtop van de K2 in Pakistan. Tijdens de afdaling speelde zich één van de grootste klimdrama’s ooit af: elf klimmers kwamen om het leven. Wilco zelf was drie dagen lang vermist en werd door de buitenwereld zo goed als opgegeven beschouwd. Op zijn laatste krachten wist hij echter terug te keren naar zijn begeleiders in het base camp. Vandaag is het overlevingsverhaal van Wilco in boekvorm verschenen.

Wilco van Rooijen (41 jaar) is één van de weinige Nederlandse beroepsavonturiers. Hij beklom de hoogste toppen, van de Alpen tot de Himalaya. Hij bereikte als eerste op eigen kracht de drie polen; de geografische Noord- en Zuidpool en tevens de hoogste pool; de Mount Everest zonder extra zuurstof.

Ik interviewde Wilco voorafgaand aan de noodlottige expeditie voor het boek 'Ik ga voor de ultieme uitdaging'. In dat interview zegt hij: "Ik besef dat ik het gevaar loop in een rolstoel terecht te komen of erger. Nu al zeg ik dan dat ik een bewust risico heb genomen. Het klimmen zit diep van binnen. Ik heb er alles voor over, ook als het even tegen zit of zoals het bijna noodlottig werd op een van mijn expedities door vallend gesteente."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten