10 april 2009

Feest van de startende ondernemer

Afgelopen dinsdag presenteerde ik in Eindhoven een avond van ondernemersvereniging 2Connect rond de verkiezing van de Eindhovense startende ondernemer van het jaar 2009. Om een goed beeld te krijgen van de vijf genomineerden had de organisatie in samenwerking met een onafhankelijke jury en met mij een pakketje samengesteld met 'ja-/nee'-stellingen, op de persoon toegesneden cases en algemene vragen over ondernemerschap. Het werd een leuke avond voor iedereen, omdat alle thema's rond starten als ondernemer aan bod kwamen: hoe je klanten krijgt, hoe je je onderscheidt in de markt, wat je doet aan persoonlijke ontwikkeling, hoe je werk en privé combineert... en of dat nou eigenlijk een beetje leuk is: dat ondernemerschap.

De kandidaten waren:
- Bertine Oudesluis, BO Stijl- en Kleuradvies
- Glenda Carrera, CamaCare
- Vieve ter Laak, Heldere Zaken
- Patricia van den Brand, Atelier Patristiek
- Rik Konings, Jongleerworkshop.nl

Na afloop van de vragenronde werden de stemmen van het publiek en de jury geteld en werd Glenda Carrera verkozen tot Eindhovens startend ondernemer van het jaar.

Opvallend detail: alle vijf genomineerde kandidaten noemden een intense emotionele ervaring op persoonlijk vlak of in de loopbaan als aanleiding voor het starten als ondernemer. Een moment waarop je denkt: wat vind ik nu echt belangrijk, waar doe ik het allemaal voor? Noem het een katharsis, het moment dat je de regie in eigen handen wil nemen, echt betekenis wilt gaan geven aan je werkende leven en ook: meer plezier beleven aan je werk. Ik herken dat wel: de komst van mijn dochter was in 1998 aanleiding voor mijn eerste stap naar het zelfstandig ondernemerschap. En een jaar na het overlijden van mijn vader ging ik op 1 januari 2008 voor de 100%. Mijn vraag aan startende ondernemers: geldt dat voor jou ook, zo'n moment waarop je op jezelf werd teruggeworpen en de keuze maakte het voortaan helemaal anders te doen?

(foto: Fleur Jansen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten