08 april 2009

Twitter, wat heb je daar nou aan?

Het is een beetje een reprise van een eerder stuk op deze website, maar omdat de vraag zo vaak - gisteren nog - aan me gesteld wordt, doe ik het nog eens dikjes (= iets uitgebreider) over: twintig mogelijke functies van Twitter.

1. Snel een antwoord op bijna elke vraag. Hoe werkt dit? Hoe doe jij dat? Wat was ook alweer?
2. Een real time portfolio. Je actuele opdracht of zelfs: je meest recente offerte.
3. Laagdrempelig, vaak zelfs direct toegang tot anderen, ook als je ze nog niet persoonlijk kent. En soms ook als ze in het normale leven door dikke verdedigingslinies van secretaressen worden afgeschermd.
4. Altijd wel tips om je lekker bezig te houden, mocht je je vervelen: interessante websites, tv-programma's, events, nieuwe voorstellingen.
5. Snel op de hoogte van de nieuwste trends.
6. Even relaxen door de laatste koetjes en kalfjes te bespreken in de virtuele koffiehoek.
7. Voorbij de window dressing kijken naar mensen uit je netwerk. Hoe zijn ze als mens: wat eten ze, hoe ontspannen ze, van welke muziek houden ze?
8. Anderen blij maken met waar jij blij van wordt. Zoals een ontroerend filmpje. En dan weer blij zijn omdat zij reageren nu ook blij te zijn.
9. Tot een evenwichtige mening of nieuwe kennis komen door de verschillende opinies over en inzichten in actuele zaken te volgen.
10. Reputatie monitoring: wat wordt er gezegd over... (mijn organisatie, een potentiële klant)?
11. Ideeën opdoen voor je werk of het dagelijks leven. Hoe doen anderen dat: druk bezig zijn en toch ook Twitteren?
12. Op afstand toch het gevoel hebben er een beetje bij te zijn, zoals bij de directe tweets vanaf de marathon van Rotterdam.
13. Laagdrempelig nieuwe contacten leggen op basis van gemeenschappelijke interessen.
14. Even snel een 'note to self' maken: door je voornemen publiek toegankelijk op te schrijven, zet je jezelf een beetje onder druk het ook te doen!
15. Je eigen updates... zo maak je bijna en passant een mini-dagboek.
16. Een aanvulling op je 'personal branding'.
17. Je ideeën toetsen als je er nog niet zeker van bent of ze briljant zijn of stupide.
18. Hard selling van je producten of diensten. Of van je gebruikte printer of tweedehands elektrische tandenborstel.
19. Vliegensvlug het breaking news op je netvlies.
20. Nu en dan een glimlach om een fantastische tweet: "Wat zou ik van mij vinden, als ik mezelf nu voor het eerst tegenkwam?" (Tom Beek)

1 opmerking:

  1. Hi Erno,

    Toch een leuke eye opener. Ik heb zelf een opiniestukje over Twitter geschreven. De kern van dat verhaal was: waar blijft het grote genieten? Zie http://www.ebusinessconsult.nl/twitter-veel-gewin-weinig-genot/
    Jouw artikel geeft daar al aardig wat antwoorden op?

    BeantwoordenVerwijderen