03 oktober 2008

Een boek uitgeven: hoe doe je dat?

Je hebt een goed verhaal en vindt dat het er maar eens van moet komen: je eigen boek. Maar hoe doe je dat, je eigen boek uitgeven?

Beantwoord de volgende vragen
Om te kunnen bepalen wat het beste traject is voor het uitgeven van een boek, moet je eerst voor jezelf een paar essentiële vragen beantwoorden.
• Hoe groot schat je het publiek in voor je boek? Ofwel: welke oplage is relevant? En: wie vormen je doelgroep?
• Wil je zelf investeren, ofwel risico dragen voor (een deel van) de kosten van het uitgeefproces?
• Welke activiteiten kun en wil je (voor een deel) zelf doen: productiebegeleiding (het regelen van het proces van kopij tot gedrukt boek), proevencorrectie, opmaak, fotografie, promotie, distributie?
• Heb je mensen in je netwerk, professionals op wie je een beroep kunt doen voor een deel van het uitgeefproces?
• Heb je mensen of organisaties in je netwerk die willen participeren in de uitgave (bijvoorbeeld door voor in te tekenen op een deel van de oplage)?
• Wat wil je 'verdienen' aan je boek? Of: wat mag het hele proces je maximaal kosten?

De vuistregels
Vervolgens zijn er talloze modellen mogelijk voor het uitgeven van je boek. Drie vuistregels daarbij zijn:
• Hoe meer (financieel) risico je zelf wilt nemen, hoe meer je per boek kunt verdienen, maar ook: hoe groter de kans op verlies.
• Hoe meer je zelf goed en efficiënt doet, hoe meer je per boek kunt verdienen.
• Hoe hoger de oplage, hoe lager de kosten per boek.

Drie uitgeefmodellen
Eigen beheer: je regelt alles zelf, van grafische vormgeving tot en met distributie en promotie. Interessant vanaf oplages van zo'n 250-500 exemplaren of meer.
Voordelen: je bepaalt alles zelf, maximale marge per boek
Nadelen: je draagt alle risico, eventuele kosten van het uitbesteden van bepaalde werkzaamheden
Printing on demand: je besteedt alleen het drukwerk en deels de verkoop uit, er is geen voorraad. Een bekende aanbieder is bijvoorbeeld Lulu.com: pdf van het binnenwerk uploaden, omslag online samenstellen en te koop aanbieden voor jouw prijs. Elke aanbieder heeft unieke voorwaarden: bestudeer ze goed. Interessant vanaf oplages van zo'n 0 tot maximaal 250 exemplaren.
Voordelen: je bepaalt grotendeels alles zelf, je loopt geen risico
Nadelen: relatief kleine marges per boek, goede, maar niet de best denkbare drukkwaliteit, alleen online te bestellen
Onderbrengen bij een uitgever: je boek wordt gemaakt, gepromoot en gedistribueerd door professionals. Interessant bij oplages vanaf 500 exemplaren of meer.
Voordelen: een professioneel product, professionele adviezen (tot en met: 'voor dit boek is geen markt'), meeliften op het promotie- en distributienetwerk van de uitgever, je loopt geen risico
Nadelen: lage marge per boek (uitgevers betalen je gemiddeld tussen de 5 en 10% aan royalties per verkocht boek), het proces minder in eigen hand

En dan zijn er nog allerlei tussenvormen, bijvoorbeeld die waarbij je een uitgever een bepaalde afname van je boeken garandeert of die waarbij je een organisatie bereid vindt het risico voor de uitgave te dragen. Free Musketeers biedt een tussenvorm tussen uitgeverij en printing on demand.

Nog enkele tips tot slot
• Neem de tijd je te oriënteren, vergelijk prijzen en voorwaarden en zoek naar creatieve oplossingen en allianties om de uitgave van je boek interessanter te maken.
• Zoek een uitgeverij die gespecialiseerd is in het gebied waarin je wilt publiceren. Zij hebben niet alleen inhoudelijke deskundigheid, maar ook een goed netwerk voor promotie van je boek.
• Besteed uit waar je niet goed in bent. Het is jammer als je boek uiteindelijk tegenvalt door slordige taalfouten (zoek een corrector, redacteur), slechte foto's (zoek een fotograaf) of een lelijke lay out (zoek een vormgever). Besteed ook uit waar je te duur voor bent of helemaal geen zin in hebt (boekjes inpakken en op de brievenbus doen).
• Voor een ISBN heb je niet per se een uitgever nodig. Regel het zelf via Bureau ISBN.
• Sommige online boekwinkels, zoals Managementboek en Bol.com bieden zogenaamde affiliateprogramma's. Als affiliate prijs je op jouw website boeken aan, gevolgd door een unieke link naar je partnerboekhandel. Die betaalt vervolgens een percentage per verkocht boek. Door je eigen boek op deze wijze te promoten, kun je je marge enigszins vergroten.

Ervaringen
• "Free Musketeers werkte heel soepel. Geen problemen. Van de lay out en lettertypekeuze was ik niet kapot. Tempo van afleveren is goed. Alleen blijkt voor veel mensen de procedure van het bestellen ingewikkeld. Jammer, dat ze geen reclame maken tenzij jij ervoor betaalt en jammer dat ze niet aangesloten zijn bij het Centrale Boekhuis, de beurs waren alle boekhandels bestellen."
• "Bij Lulu.com een gedichtenbundel laten maken voor een kleine kring. Harde kaft met een papier flap erover. Ben erg tevreden over de kwaliteit. Bestellen is echter lastig: als bezoekers alleen lulu.com (dus zonder /nl) intikken krijgen ze geen Nederlandstalige resultaten bij hun zoekopdracht. Bovendien accepteert Lulu alleen credit cards (dus geen iDeal of acceptgiro). Leveringen zijn daarnaast lang onderweg."

Ook positieve of negatieve ervaringen? Tips? Schrijf een reactie op dit bericht of stuur een e-mailbericht: contact@ernomijland.com.

(Foto: Faeryan, op Flickr Creative Commons)

13 opmerkingen:

  1. Anoniem9:18 a.m.

    Dag Erno,

    Je gaat bij het boek uit van geld verdienen. Dat is niet voor elke schrijver een vereiste. Bovendien kun je soms geld ook indirect verdienen, bijv. n.a.v. het boek een betaalde lezing geven of je bekendheid opvijzelen.
    Een boek zou je ook kunnen schrijven omdat je iets te melden hebt wilt overbrengen bij lezers. Als dat slechts het geval is, dan is een word-document of een pdf-bestand natuurlijk ook een alternatief. De lezers printen hun eigen boek! En misschien hebben ze na het lezen daar best wel een vergoeding voor over en betalen alsnog een bedrag. (zoals in sommige restaurants gebeurt dat na afloop van de maaltijd betaald wordt wat men er voor over heeft)

    Kortom als de winsten er niet toe doen, dan is een digitaal bestand op een site zoals bijv. www.ernomijland.com een overweging.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reactie per mail van Guus Martens: "Mijn ervaringen met Free Musketeers en Boekscout zijn goed. Bij Boekenplan.nl moet je voor het uitgeven zelf ook een bijdrage leveren, maar voordeel is dat de boeken beter worden verspreid, ook via het Centraal Boekhuis.

    Het grootste probleem voor auteurs bij internet-uitgevers is, dat de boeken nauwelijks of niet worden verkocht. Want wie gaat - als hij een boek zoekt - grasduinen bij internetuitgevers? Je gaat naar een boekhandel of een grote internet-boekhandel. Het lijkt mij een goed idee om een site te maken waarin alle publicaties van internet-uitgevers gerubriceerd naar onderwerpen zichtbaar worden. Om dat te organiseren is een heel karwei en niets voor mij, maar voor degene die er brood in ziet. Daarom zal ik mijn voorstel aan een van grotere internet-boekhandels voorleggen."

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erno,
    Mijn ervaringen met boekscout als uitgeverij zijn positief. Structuur is helder en afspraken worden nagekomen. En er zijn geen kosten. Wat voor sommigen een nadeel zal zijn is dat het boek bij dit soort "uitgevers" redelijk verstopt zit. Niet makkelijk bereikbaar / vindbaar voor het grote publiek. Je krijgt een officieel ISBN nummer echter als je dat bij bijv. bol.com ingeeft wordt het niet gevonden. Dus de vraag "wat is je doel / wat wil je ermee" is een belangrijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prima artikel!

    Ik leg zelf ook het een en ander uit in mijn boek over eigenbeheer, zie www.schrijfeengoedboek.nl
    Ik heb goede ervaringen met www.boekenbent.com.

    Print-on-demand vind ik niet zo zeer een uitgeefmodel maar is meer een techniek. Je kan in eigen beheer zowel met behulp van POD als offsetdruk uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi meneer mijland

    ik vindt het fijn dat u deze informatieve pagina hebt opgericht
    als het lukt om mijn boek te laten uitgeven komt bij het dankwoord u er zeker in

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem3:06 p.m.

    Hallo Erno,
    Ik heb je tips gelezen en vindt ze waardevol. Echter, ik weet nog steeds niet waar ik wijs aan doe. Ik heb een kinderboek geschreven en zou het er graag op willen wagen om het uit te geven. Inmiddels ligt het bij Boekscout ter beoordeling, maar ik twijfel of dit de goede weg is. Graag zou ik via professionals meer ingang willen creeeren naar de boekhandel. Heb je nog een gouden tip voor mij?
    groet, Lenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wanneer een manuscript is voltooid, worden we vaak overspoeld door een euforisch gevoel: het is volbracht! Een fijne gedachte die ertoe kan leiden dat we niet meer alert zijn op eventuele fouten. Dat komt omdat we de tekst inmiddels zó goed kennen dat we taalfouten over het hoofd zien.

    Om een voorbeeld te geven:
    De
    mus
    in de
    de boom

    Onze hersenen zijn geneigd om zelf al te corrigeren. De meesten van ons zullen hier niet direct zien dat er iets niet klopt. We lezen: De mus in de boom. Maar klopt dat wel?
    Een andere fout die vaak wordt gemaakt, is de vanzelfsprekendheid dat de lezer beschikt over evenveel informatie als de schrijver. Daardoor kan het gebeuren dat de lezer sommige fragmenten in het verhaal niet begrijpt, omdat de logica in zijn beleving ontbreekt.

    http://goo.gl/z4AnX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je voor deze globale informatie.
    Je hebt de belangrijkste punten zeker aangegeven. Verder voor iedereen de persoonlijke keus bij wie en hoe hij uitgeeft. Mijn gedichtenbundel wordt uitgegeven bij Free Musketeers. Nu al, willen ze ook mijn columns uitgeven. Die ik oa voor onlinemagazines schrijf, uitgeven. Hier is een grotere markt voor. De gedichtenmarkt is overvol. Meer plaats voor de "grote" en/ of bekende nederlanders
    Bedankt voor je informatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anoniem8:46 a.m.

    Goededag,
    Ik heb een vraag als je een boek heb geschreven en je stuurt het op naar een uitgever dan kan hij er met jou boek vandoor gaan(we gaan er niet van uit maar je weet het nooit) hoe leg je je stempel op dat maniscript hoe eigen je het je toe? Hoop dat ik een beetje duidelijk overkom?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anoniem4:28 p.m.

    Hello!
    Ik heb net een boek geschreven, zo rond de 115 Pagina's. Ik zou het heel graag naar een uitgever sturen, om het te laten uitgeven. Maar ik heb geen idee hoe dat moet! Kan iemand mij helpen???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem4:45 p.m.

    Ik vraag me af als je in eigen beheer uitgeeft, ik snap dat je dan alles doet, maar hoe zit dat met de belasting ofzo, moet je je daarvoor ook inschrijven bij de kvk? als ik een oplage van 250 heb en ik die wil verkopen aan een winkel kan dat toch niet zomaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Lezers, een boek uitgeven is best lastig. Wij hebben daar dagelijks mee te maken omdat we boeken vertalen voor uitgevers en schrijvers. Een boek verkopen kan altijd, je kunt je inkomsten dan gewoon opgeven als extra inkomsten bij de belastingaangifte. Als je meer boeken gaat verkopen kan het al wel snel handig zijn om je in te schrijven bij de KvK, vooral omdat je boekwinkels dan een factuur kunt geven die zij in hun administratie kunnen verwerken. Dit laatste is voor alle bedrijven erg belangrijk bij de inkoop dus ook voor boekwinkels, je maakt het door je in te schrijven dus aantrekkelijker voor de boekwinkel om je boek te kopen en te verkopen.

    Mocht iemand vragen hebben over het uitgeven of laten vertalen van boeken kan ik daar altijd vrijblijvend advies over geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste steven ik heb een heleboel vragen. Is er een mogelijkheid om met jou in contact te kunnen komen?

      Verwijderen