28 september 2008

Ode aan de eenvoud

Ik houd van eenvoud. De perfecte oplossing is een eenvoudige oplossing. Schoonheid wordt gedragen door eenvoud. Genieten doe ik van eenvoudige dingen. Als een zin eenvoudiger kan, herschrijf ik hem.

Ik speelde vroeger met Lego. Was gek op de tekenfilms van La Linea (zie onder). Las later Elsschot en Campert. Luisterde naar punk (drie akkoorden), blues (drie akkoorden) en minimal music (één patroon, kleine verschuivingen). Bij opa en oma hing een tegeltje: van het concert des levens krijgt niemand een program. En Koot en Bie preekten: "Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel."



Eenvoud gaat over de essentie, de rest is franje. Franje doet afbreuk. Waarom honderd A4'tjes als het in tien ook kan? De perfecte racefiets is mooier dan de mooiste auto. Hardlopen is schoenen aandoen, deur open en erop uit. Een paperclip wint het van elke high tech gadget. En leg me de weg niet uit met twee keer de eerste links en drie keer de derde rechts... bij het tweede stoplicht ben ik de weg kwijt. Een stuk vers brood en een glas wijn: altijd lekker.

Eenvoud gaat niet over de gemakkelijkste weg. De essentie vinden, pakken... het kost soms zweet en tranen. Eenvoud gaat ook niet over oppervlakkigheid. Overleven is één keer vaker opstaan dan vallen. Eenvoudig toch? Maar ook: diep!

Daarom zomaar, op een alledaagse zondag in september: hiep hiep hoera voor de eenvoud!

(P.S. Oorspronkelijk had ik ergens in bovenstaand stukje een zinnetje staan: 'Kill your darlings'. Ik heb het eruit gehaald.)

1 opmerking:

  1. Anoniem8:31 p.m.

    Je gaat het pas snappen als je het door hebt! En dat is logisch! (Johan Cruijff).

    Om het eenvoudig te houden, dat is pas moeilijk! En meer van dat soort uitspraken.

    Beroemde uitspraken van Johan Cruijff:

    * Simpel is het moeilijkst.
    * Soms moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt.
    * Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
    * Elk nadeel heeft zijn voordeel.
    * Ik hou van werken zolang het werken is waarvan ik hou.
    * Ik maak eigenlijk nooit fouten want ik heb enorme moeite om me te vergissen.
    * Je moet schieten anders ken je niet scoren.
    * Voetbal is een spel van fouten. Wie de minste fouten maakt wint.
    * Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet.
    * Je ken beter ten onder gaan met je eigen visie als met de visie van een ander.
    * Voetbal is simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent moet je eerder vertrekken.
    * Italianen kennen niet van je winnen maar je ken wel van ze verliezen.
    * Om te beginnen is er maar één bal en die moet je dus hebben, maar waar het dus in wezen om gaat, is: wat doe je met die bal?
    * Vaak heb iets in het leven waarschijnlijk een noodzaak.
    * Toeval is logisch.
    * Praten....als ik alles zo zou kennen als praten....
    * Als wij de bal hebben, kennen zij niet scoren
    * Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik er voor.
    * Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg, óf te laat.
    * Als ik iets eerder begin te lopen, dan lijk ik sneller.
    * Het moeilijke van een makkelijke wedstrijd is om een zwakke tegenstander slecht te laten spelen.
    * Voetbal doe je met je hoofd. De bal gaat nu eenmaal sneller dan de benen.
    * Als ik zou willen dat je het begreep, zou ik het wel beter uitleggen.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen