06 februari 2008

Stop de verzuring!

We beleven het leven op deze aardkloot via verhalen.

Vaak zijn die verhalen zuur en gaan ze over moord, oorlog, terrorisme, honger, uitzichtloosheid. Natuurlijk, die verhalen moeten ook verteld worden.

Maar waarom vertellen we elkaar ook niet wat vaker de positieve verhalen? Ik geloof dat we daarmee, al is het maar een beetje, de wereld beter kunnen maken. Omdat ze hoop geven en hoop is de energie voor investeren in het goede.

Ik slaak dus vandaag maar weer eens een diepe zucht bij het zien van een bericht over de Global Incident Map, een Google Maps mashup die nieuws over terrorisme letterlijk in kaart brengt. Dus zet ik er maar eens een positief bericht tegenover. Laten we onze energie eens steken in een Goed Nieuws Map (in het voorbeeld twee links ter illustratie van waar ik op doel).

2 opmerkingen:

  1. Anoniem9:35 a.m.

    Wat dacht je van : Stop de vertroubeling (ookwel ver-trouble-ing)!
    Er wordt zoveel nieuws subjectief gebracht, dat mag wel iets objectiever en vooringenomen. Joris Luyendijk heeft er een geweldig boek over geschreven. NRC-next schreef er vandaag over:
    Het beeld is gefilterd
    Het beeld is vervormd
    Het beeld is gemanipuleerd
    Het beeld is partijdig
    Het beeld is versimpeld
    Laten we daar eens iets aan doen, dan krijgen we een beter 'beeld' van de werkelijkheid. En dan is zo'n goed nieuws map natuurlijk een hoopgevende filter.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem9:36 a.m.

    pardon vertroebeling, zie vorige reactie (vuiltje in mijn oog;0) )

    BeantwoordenVerwijderen