04 februari 2008

Notenschrift naar midi



Ik heb vroeger alleen maar een klein beetje gitaar leren spelen met wat eenvoudige akkoordenschema's. Nu mijn dochter op celloles zit moet ik dan ook alle zeilen bijzetten om te kunnen helpen bij het huiswerk. Of ik maar even de begeleiding kan spelen bij een oefenstuk. En: hoe moet ik dit stuk spelen?

Gelukkig staat hier een Apple met internetaansluiting en zijn er op deze wereld aardige mensen. Zoals die van Westbury Park Strings. Zij waren zo vriendelijk verschillende stukken, o.a. uit het veelgebruikte oefenboek 'Stepping Stones', als midi beschikbaar te stellen. Alleen nog even importeren in Garageband, transponeren naar de juiste toonhoogte en afspelen maar... (De liedjes staan ondertussen mooi bij elkaar in de map 'Cello huiswerk' in iTunes).

Niet van alle stukken in de huiswerkmap kon ik een midibestand vinden. De oplossing was wederom nabij, om precies te zijn: één zoekopdracht in Google. Vandaag ontdekte ik zo PhotoScore Midi Light, een programma dat kan toveren: leg een vel bladmuziek in je scanner en even later speelt het programma de muziek. Het resultaat exporteer je heel eenvoudig naar midi. Eerst de gratis demo uitgeprobeerd. Precies wat ik zocht, dus het programma aangeschaft. Kosten: 35 euro. Vind ik heel goed te doen.

Oh ja, stemmen doen we natuurlijk ook online.

2 opmerkingen:

  1. Anoniem9:55 a.m.

    De spanning van het goed uitvoeren van een muziekstuk, al is het tussen de schuifdeuren, gaat verloren. De kick gaat eraf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. De strakke, kille begeleiding van midi is dan ook alleen bedoeld om het inoefenen van moeilijke stukjes muziek. Daarna gaan we verder met de 'human touch' die muziek tot een levend ding maakt.

    BeantwoordenVerwijderen