23 december 2007

Zuinig rijden

Vanavond op de terugreis van een bezoek aan vrienden eens de proef op de som genomen van echt zuinig rijden: volgens de regels van 'het nieuwe rijden' en nog een flinke tijd met 90+ achter een vrachtwagen gehangen. Resultaat over zo'n 70 kilometer afstand: een verbruik volgens de teller van 4,6 liter per 100 km. Niet slecht voor een grote middenklasser, diesel. (Eigenlijk wonderlijk dat je met één literflesje brandstof dus een kist van zo'n 1350 kilogram met zo'n snelheid over ruim 21 kilometer kunt verplaatsen.)

Bij onze gebruikelijke rijstijl - toch ook niet zo wild - komen we op zo'n 6,9 liter per 100 km. Dat scheelt dus nogal wat: 2,3 liter oftewel 34%. Even doorrekenen... als we op jaarbasis 25.000 kilometer op deze manier zouden rijden scheelt ons dat 575 liter diesel. Toen ik voorbij een benzinestation reed zag ik dat de literprijs ruim € 1,45 is. Omgerekend zouden we dus ruim € 833 euro op jaarbasis kunnen besparen met een extreem zuinige rijstijl. Een alleszins interessante besparing. En het scheelt vast ook CO2-uitstoot.

Rustig rijden kost natuurlijk wel tijd. Stel dat je met stevig doorkachelen gemiddeld - nu komt het nattevingerwerk - 90 km per uur rijdt en met rustig aan 75 km per uur. Je zit dan respectievelijk bij die 25000 km 278 respectievelijk 333 uur in de auto. Dat is 55 uur meer, oftewel 17% meer.

1 opmerking:

  1. Ik ben ook overgestapt op het zuinig rijden en ik moet zeggen: die 34% haal je niet altijd. Maar er is wel een ander voordeel dat ik ontdekt heb en dat wordt hier niet beschreven.
    Als je zuinig rijdt, rijd je ook rustiger; ik kom veel minder gestressed van mijn ritjes aan op bestemming. Voeg daarbij dat het waarschijnlijk ook veiliger is, dan is er een heel positief saldo.

    BeantwoordenVerwijderen