16 november 2007

Ik ga voor de top

Deze week verscheen het derde boek in de serie 'Ik ga voor...' dat gaat over ambitie als belangrijkste drijfveer in loopbanen: 'Ik ga voor de top'.

Dit deeltje is bedoeld voor "wie graag de kortste weg naar zijn doel zoekt. Als iemand je dwars zit, ga je desnoods de strijd aan. Je meet je graag met je concurrenten. Je kickt op het winnen van wedstrijden. Mensen die dit belevingsperspectief vooral hebben, worden gelukkig als zij de top in iets kunnen bereiken. Ze willen de beste zijn en kunnen niet tegen hun verlies. Ze nemen geen genoegen met minder dan de top. Om te kunnen waarnemen waar ze staan op de weg naar de top zijn er bewijzen nodig: geld, status, erkenning, macht, invloed en werkresultaten."

Voor het boek interviewde ik:

Erdinç Sacan (Sacan Consultancy): "Tot nu toe speel ik steeds in op nieuwe kansen; dan ga ik voor de snelle score, om vervolgens weer in een nieuw project te springen. Ach, misschien ligt mijn passie niet op één plek en zal ik altijd wel van de ene uitdaging naar de andere blijven springen, om op die manier continu bij te blijven leren. Zo word je steeds beter in wat je doet. Ook dat is voor mij ambitie."

Briant Donker Curtius (5dagencoach): "De ambitie om rijk te zijn heeft er een regeltje bij gekregen: 'maar niet ten koste van alles'. Het begrip 'rijkdom' heeft ook een andere lading gekregen: het gaat meer om genieten van het leven. (...) Alles staat nu in het teken van kwaliteit. Dat gaat echt niet vanzelf. Zakelijk succes en een gezond privéleven met elkaar blijven combineren en het bewaken van mijn grenzen blijven mijn aandacht vragen. De aard van het beestje is toch om te streven, om te overwinnen door steeds maar door te gaan."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten