03 mei 2007

Oma 90 jaar!

Vandaag viert mijn oma haar negentigste verjaardag. Via het internet, onder andere via Wikipedia, kun je erg veel informatie vinden over wat er op een dag gebeurd is. Dus ben ik eens gaan kijken naar wat er over 3 mei 1917 (!) te vinden is.

90 jaar klinkt als oud, maar is toch heel abstract. Wat betekent dat nu echt: 90 jaar geleefd hebben? De zoektocht gaf inhoud aan die indrukwekkende leeftijd.

Want geboren zijn op 3 mei 1917 betekent dat je een generatiegenoot bent van John F. Kennedy, die op 29 mei aanstaande 90 geworden zou zijn. Mijn oma heeft twee wereldoorlogen meegemaakt, een enorme hoeveelheid technologische en sociale ontwikkelingen. Zo vond ik dat in 1917 in Nederland het algemeen kiesrecht voor mannen ingevoerd. Vrouwen mochten dus nog niet stemmen. Wat je toen voor een gulden kon kopen, kost nu 15 gulden oftewel zo’n € 6,50. En het is het jaar waarin de Nederlandse Spoorwegen (NS) ontstaat uit een fusie van twee spoorwegmaatschappijen. Op 3 mei slaat het Franse leger aan het muiten. In Rusland is de revolutie gaande. In 1917 wint Coen de Koning de Elfstedentocht voor de tweede keer. En: de ritssluiting wordt uitgevonden.

Iets wat ik me niet kon voorstellen, maar wat bij narekenen toch blijkt te kloppen is het volgende feest voor mijn oma. Ze zal op 26 mei namelijk 50 miljoen minuten geleefd hebben!

2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    mijn schoonvader wordt 17/08 ek ook 90 jaar.
    Kan je mij de webside eens geven waar ik informatie over deze datum kan vinden.
    Alvast bedankt;
    erop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoeft alleen maar op het woord 'geboortedag' in de eerste alinea van het betreffende stukje te klikken.

    BeantwoordenVerwijderen