06 april 2007

Introducing: de PELO

Je hebt er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het vanochtend pas verzonnen heb, naar aanleiding van een presentatie die ik vond op de website van Wilfred Rubens. Ik heb er al lange tijd een, maar had er nog geen naam voor. Nu is die er wel: de PELO, oftewel 'Persoonlijke Elektronische LeerOmgeving'. Hoe die eruit ziet? Nou, hij bestaat uit verschillende componenten, die ook nog eens voortdurend wisselen, afhankelijk van mijn leervraag.

Voorbeelden van die componenten zijn mijn RSS-reader Bloglines, deze weblog en die van anderen, mijn Google-tools, mijn favorieten (waaronder sinds vandaag Best Online Docs), TEDtalks en andere klaslokalen waar de beste docenten mij lesgeven (gisterenavond nog college gehad van Mark Prensky, op een comfortabele bank met een glas wijn erbij), Skype (voor een goed gesprek) en iTunes (voor de podcasts).

De perfecte PELO is flexibel en dynamisch, biedt slim toegang tot een overvloed aan beschikbaar lesmateriaal en tot mensen en events in de IRL-wereld. De perfecte PELO kan je ook verrassen door je toegang te geven tot materiaal en inzichten waarnaar je niet op zoek was. Kortom: hiep, hiep hoera voor mijn PELO!

1 opmerking:

  1. Er bestaat al een naam voor: personal learning environment, PLE. Maar we hebben het er nog wel over ;-)

    BeantwoordenVerwijderen