20 april 2007

Gooi de speld in de hooiberg!

Twee technologische producten hebben de manier waarop ik mijn werk organiseer behoorlijk ingrijpend veranderd: Gmail en Apple's Spotlight. Het zijn systemen die razendsnel zoeken in oneindig grote hoeveelheden data mogelijk maken. Tot voor enkele maanden geleden liep ik nog voortdurend achter de feiten aan door recente documenten op mijn computer in een mapje 'nog opbergen' te zetten. Dat mapje werd dan al snel zo groot dat ik het vervolgens maar archiveerde, bijvoorbeeld als 'archief december'. Daar heb je natuurlijk niet zoveel aan bij het terugvinden van je bestanden. In Gmail maakte ik kennis met het concept waarbij mapjes tot het verleden horen. Gooi de speld gewoon in de hooiberg: je vindt hem altijd terug met een goede zoekopdracht. Dat principe blijkt op de Apple ook te werken. Spotlight doet het zoekwerk: ook - en dat is heel belangrijk - als je aan een e-mailbericht een attachment wilt hangen. Ik heb documenten sneller bij de hand (mapjes, submapjes en subsubmapje openen hoeft niet meer!) en ben eindelijk verlost van het schuldgevoel van achterstallig archiveerwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten