19 maart 2007

Ja maar, ik ben wel leraar

Vorige week maandag verzorgden Berthold Gunster en zijn vaste 'tegenspeler' Tim Winkel een bijzonder leuke conferentie in de Jaarbeurs in Utrecht over het 'Ja-maar'-concept. Aanleiding: het verschijnen van een tweetal boekjes waarin het concept vertaald is naar het onderwijs.


Berthold Gunster in gesprek met een leerling. Foto: Ivo Mijland

'Ja-maar' is een verhaal dat associaties oproept met lateraal denken (De Bono), oplossingsgericht werken en NLP. Het is toepasbaar in alle denkbare gebieden, van zakenwereld tot zorg, van privé tot onderwijs. Kern van de boodschap is dat wij geneigd zijn wel tegen van alles 'ja' te zeggen, maar dat er altijd weer een 'maar' op volgt. Dat werkt vaak contraproductief. Vaker volmondig 'ja' zeggen maakt ons betere, meer gelukkige mensen.

'Ja-maar' is herkenbaar en eenvoudig. Dus is scoren gegarandeerd. Zeker als je het ook nog eens goed kunt brengen. En dat kan Gunster, mede dankzij jarenlange ervaring in de theaterwereld.

De belangrijkste boodschap aan het onderwijs is om veel beter te kijken naar talent en verlangen, naar het versterken van wat goed gaat, maar ook accepteren dat dingen mislukken. Ofwel: van proberen kun je leren. Besef ook: het talent van straks zit nu bij je in de klas: van de toekomstige minister-president tot de loodgieter die als jij met pensioen bent je lekkende kraantje komt repareren.

Gunster gebruikt een mooie metafoor: het onderwijs beschouwt haar leerlingen te veel als graanveld. Maar een goede leraar is een tuinman die de verschillende planten in de tuin verschillend verzorgt en beseft dat je niet kunt trekken aan een plantje om het sneller te laten groeien.

2 opmerkingen:

  1. arjanbroere@gerichtonderhandelen.nl8:29 p.m.

    Ik had toevallig het boek Ja maar wat als alles lukt in huis gehaald, nadat ik het bij de managementboekverkiezing van het jaar weer zag.
    De titel is erg catchy en de website is ook energiek en geestig.
    Ik heb de inleiding gelezen en geloof dat ik vanaf nu wat ga browsen. De strekking is duidelijk en het boek wint aan kracht door zijn uitvoerigheid. Beknopping had meer gepast bij het idee.
    De titel en het idee van een ja maar-vrije zone zijn erg aanstekelijk en bruikbaar.

    Een collega van me zegt altijd: alles voor ´maar´ is onzin. Let maar eens op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat Ja, maar wat als alles lukt is inderdaad een nogal - op zijn Coveyaans - uitgesponnen. De boekjes voor het onderwijs zijn veel kernachtiger.

    BeantwoordenVerwijderen