02 oktober 2006

Tijd en creativiteit

Wat hebben tijd en creativiteit met elkaar te maken? Nogal wat, zo bleek vrijdagmiddag bij een levendige bijeenkomst over dit onderwerp, verzorgd door KreaNET bij de TU in Eindhoven.

Julie Arts en Cyriel Kortleven verzorgden een sessie rond de samenhang tussen kloktijd en belevingstijd. We maakten een mindmap met alle activiteiten waar we tijd aan besteden. Later in de sessie analyseerden we deze activiteiten: in welke activiteiten vliegt de tijd voorbij en in welke lijkt hij de gedaante van een slak aan te nemen? Natuurlijk kwam het begrip 'flow' hierbij ter sprake. Julie en Cyriel deden ook een 'speed introduction' over vijfritmedansen, een in mijn muzikantenogen nogal beperkte categorisering van de samenhang tussen ritmiek en emotie. Wel ervoer ik al vijfritmedansend de invloed van het bewegen op het denken. Had ik daar niet eens iets over gelezen in een boek over NLP?

Floor Beeftink doet wetenschappelijk onderzoek naar creativiteit en time management. Ze verzorgde een presentatie van haar bevindingen. Zo vertelde ze dat creatieve mensen in hun projecten vooral in de beginfase en tegen de deadline pieken en in de tussentijd de aandacht loslaten. Herkenbaar. Die tussentijd is volgens mij de incubatiefase in het creatieve proces. Het begrip 'time management' werd heftig bediscussieerd door de creatieve deelnemers. Iedereen heeft er wel een mening over. Ik ook trouwens. Volgens mij moeten we dat hele begrip in deze tijd van overprikkeling van onze zintuigen maar eens herdefiniëren als 'attention management'.

1 opmerking:

  1. Anoniem8:52 p.m.

    Ja, het was (of is? of zal worden?) een mooie dag. De boodschap is inderdaad om wat bewuster om te gaan met belevingstijd en ons niet enkel te laten leiden door kloktijd. Ik ben vorige week ook een eigen weblog gestart rondom belevingstijd - check out http://timetonow.blogspot.com

    En mooie weblog trouwens, Erno! Je staat al in mijn lijstje van favorieten.

    Tijdloze groet, Cyriel

    BeantwoordenVerwijderen