06 februari 2009

Google Latitude: laat zien waar je bent

Voor enkele mobieltjes (de Blackberry, sommige Nokia-smartphones) is het al beschikbaar, voor andere toestellen komt het eraan: Google Latitude. Het idee: kijk op een digitale geografische kaart waar de personen zich bevinden die je daarvoor toestemming hebben gegeven.

De dienst is onderdeel van een snel groeiend legertje van locatiegebaseerde diensten. Het is een interessante markt, die gebaseerd is op het feit dat een mobieltje met GPS zichzelf kan lokaliseren. De gebruiker kan vervolgens informatie opvragen over dichtbij beschikbare diensten. Zo heb ik laatst het programma Supermarkt geïnstalleerd op de iPhone dat me vanaf de plek waar ik sta wijst naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Eerder schreef ik al over Everytrail, dat je hardlooprondjes vast kan leggen.

Latitude brengt nu de sociale component in. Een uurtje vrij tussen twee afspraken? Misschien heeft Theodoor, die kennelijk een paar straten verderop aan het wandelen is, tijd voor een bakkie!

Ongetwijfeld zal in menige reactie op Latitude gerept worden over de teloorgang van onze privacy. En ja, ik voorspel dat nog dit jaar de eerste scheiding plaatsvindt ("Wat deed jij bij...?"). Of wat te denken van de eerste Latitude-gerelateerde diefstal ("Ik zag dat je in het buitenland zat, dus ik heb je huis maar leeggehaald. De groeten!").

Ja, technologie biedt steeds weer oplossingen, maar stelt ons en passant ook nieuwe vragen.

1 opmerking:

  1. Anoniem9:02 p.m.

    Toch is het nog niet zo simpel. Want als ik het goed begrijp dan kun je een mobieltje lokaliseren, niet de persoon. Dus op het moment dat je de mobiel meegeeft met iemand anders kun je gemakkelijk een dwaalspoor uitzetten.
    Kortom: het wordt er niet eenvoudiger op, wel spannender.

    Peterter

    BeantwoordenVerwijderen