Alle bronnen bij het boek 'Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs'!
Sociale media veranderen op dit moment ingrijpend de manier waarop we met elkaar communiceren, samenleven, samenwerken en leren. Voor het onderwijs betekent dat: nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe kansen. Zo kunnen we sociale media-toepassingen uitstekend inzetten ter ondersteuning van verschillende leeractiviteiten. Daarnaast is er de opdracht te werken aan de mediawijsheid van de huidige generatie leerlingen en studenten. Door ze te laten werken met sociale media en te laten reflecteren op het gebruik ervan, leren we jonge mensen hoe ze media op een gezonde, verstandige en pro-actieve manier kunnen gebruiken. Tot slot: sociale media bieden fantastische mogelijkheden om efficiënter samen te werken, de dialoog aan te gaan en te bouwen aan onze deskundigheid.
In Smihopedia beschrijf ik mijn ideeën over de betekenis van de opkomst van sociale media voor het onderwijs en de vraag hoe je er als individuele leraar of als onderwijsorganisatie mee aan de slag kunt. Daartoe geef ik verspreid door het boek 100 praktische tips. Het boek is bedoeld voor professionals in alle vormen van onderwijs.
Lees hier wat recensenten over het boek zeggen.
Bestellen? Dat kan rechtstreeks bij de auteur en via alle (online) boekenwinkels, zoals Bol.com!
Websites, webpagina's en filmpjes
Genoemde literatuur
In Smihopedia vind je 100 tips rond sociale media in het onderwijs. Klik hier voor extra tips.
Sociale media veranderen op dit moment ingrijpend de manier waarop we met elkaar communiceren, samenleven, samenwerken en leren. Voor het onderwijs betekent dat: nieuwe uitdagingen, maar ook nieuwe kansen. Zo kunnen we sociale media-toepassingen uitstekend inzetten ter ondersteuning van verschillende leeractiviteiten. Daarnaast is er de opdracht te werken aan de mediawijsheid van de huidige generatie leerlingen en studenten. Door ze te laten werken met sociale media en te laten reflecteren op het gebruik ervan, leren we jonge mensen hoe ze media op een gezonde, verstandige en pro-actieve manier kunnen gebruiken. Tot slot: sociale media bieden fantastische mogelijkheden om efficiënter samen te werken, de dialoog aan te gaan en te bouwen aan onze deskundigheid.
In Smihopedia beschrijf ik mijn ideeën over de betekenis van de opkomst van sociale media voor het onderwijs en de vraag hoe je er als individuele leraar of als onderwijsorganisatie mee aan de slag kunt. Daartoe geef ik verspreid door het boek 100 praktische tips. Het boek is bedoeld voor professionals in alle vormen van onderwijs.
Lees hier wat recensenten over het boek zeggen.
Bestellen? Dat kan rechtstreeks bij de auteur en via alle (online) boekenwinkels, zoals Bol.com!
Websites, webpagina's en filmpjes
- Begrippenlijst Sociale media in het onderwijs
- Denkkunde
- 23 OVC Dingen
- Educreations
- Hot Potatoes
- Kennisbasis ICT van ADEF (pdf-bestand)
- Khan Academie
- Kwekker
- Leraar24
- Literatuurlijst Sociale media in het onderwijs
- Mediawijzer
- Microsoft Office 365 voor scholen
- Natuurkundecolleges van Walter Lewin
- Netwijs
- Nieuwsbrief Sociale media in het onderwijs
- nrc next
- O21
- Reisbureau Beartravel
- Schoolvoorbeeld
- Skype Education
- TED.com
- Testteam Sociale media in het onderwijs: de testrapporten
- Thuis Afgehaald
- Twitter voor roosterwijzigingen op het Amstelveen College
- Audioboo
- Bit.ly
- Blogger
- Bundlenut
- Corkboard
- Datumprikker
- Delicious
- Dropbox
- Duolingo
- Edmodo
- Flickr
- Glogster
- Google Docs
- Google+ / Hangouts
- Hyves
- If This Then That
- Mentimeter
- Mentormob
- Mindmeister
- Mindomo
- Minigroup
- Pay with a tweet
- Picasaweb
- Popplet
- Quora
- Scoop-it
- Screenr
- Skillshare
- Skype
- Slideshare
- Sports Tracker
- Symbaloo
- Thuisafgehaald
- Titanpad
- Tricider
- Todaysmeet
- Tubechop
- Twilert
- Twitterfountain
- Vimeo
- Weebly
- WeTransfer
- Wikipedia
- Wikispaces
- Wordfeud
- Wordpress
- Wrts
- Wufoo
- Yammer
- YouTube
- Yurls
Genoemde literatuur
- Carr, Nicholas G., vertaling Maarten Schellekens. Het Ondiepe: Hoe Onze Hersenen Omgaan Met Internet. Amsterdam: Maven, 2011.
- Khanna, Ayesha en Parag. Hybrid Reality. New York: TEDbooks, 2012.
- Mioch, R. en Mijland, E. Leraar 3.0. Kennis delen, samen creëren en 'connecten'. In: Villa Onderwijs. Utrecht: APS, 2012. Mijland, E., Schut, S. en Vaes, M., De 25 meest gestelde vragen over sociale media in het onderwijs.
- Prensky, Marc, Digital natives, digital immigrants. In On the Horizon, vol. 9 no. 5. Bradford: MCB University Press, 2001.
- Raad voor Cultuur. Mediawijsheid, de ontwikkeling van nieuw burgerschap. Den Haag, 2005.
- Surowiecki, James. The Wisdom of the Crowds Why the Many Are Smarter than the Few. London: Abacus, 2004.
- ... continu verdeelde aandacht (Engels), begrip bedacht door Linda Stone
- ... de stelling dat wij via zes stappen allemaal met elkaar verbonden zijn, concept bedacht door Frigyes Karinthy
- 20 Vragen voor een goed gesprek over sociale media
- Wat zet je wel en wat zet je niet op internet?
- Food for thought: tien prikkelende vragen over sociale media
- Beoordelen sociale media- toepassingen voor het onderwijs
- Omgaan met incidenten
- 15 stellingen om met elkaar in debat te gaan over sociale media in het onderwijs
Extra tips
Geen opmerkingen:
Nieuwe opmerkingen zijn niet toegestaan.