01 september 2012

Tip 101 en verder...

In mijn boek Smihopedia vind je 100 tips rond sociale media in het onderwijs. Ik verzamel en bedenk ondertussen gewoon door.

Tip 112
Zet je leerlingen eens op het verkeerde been met de Twitter Tweet Generator. Hiermee maak je in een handomdraai een 'fake' Twitter-bericht aan om er vervolgens een schermafdruk mee te maken. Bespreek het bericht eerst serieus voordat je vertelt dat het een nepbericht betreft. Vervolgens kun je het gesprek brengen op de vraag hoe je kunt zien of iets echt is op sociale media. Wat je in de tweet zet? Dat laat ik graag over aan je creativiteit.

Tip 111
Een opdracht! Voor een blikje Red Bull betaal je. Voor een nieuwe jas betaal je. Voor een bioscoopkaartje betaal je? Maar hoe kan het dat je al die sociale media op het internet gratis kunt gebruiken? Misschien denk je: doordat ik advertenties te zien krijg. Dat is inderdaad vaak het antwoord, maar er zijn nog meer manieren waarop bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Instagram geld proberen te verdienen, zonder dat jij - als gebruiker - ervoor hoeft te betalen. Zoek en beschrijf drie van die manieren. Geef bij elke manier een voorbeeld van een organisatie die het zo doet.

Voor de leraar:

  • laat de opdracht in kleine groepjes uitvoeren en vergelijk klassikaal de opbrengsten
  • voor je eigen achtergrondinformatie: hier vind je een overzicht met verdienmodellen van organisaties die sociale media-toepassingen aanbieden.

Tip 110
Een van de onderwerpen in het kader van mediawijsheid is, wat Howard Rheingold noemt, 'crap detection', ofwel: kritisch kijken naar wat je via de media wordt verteld. We worden overspoeld door informatie die lang niet altijd recht doet aan de waarheid. Een voorbeeld daarvan is de gemanipuleerde foto. Een lesidee rond dit onderwerp? Laat leerlingen zelf een gemanipuleerde foto op het internet zoeken en een korte reflectie maken over de vragen:

  • Wat was het doel van de maker?
  • Wat kan er fout gaan als grote groepen mensen geloven wat er op de foto staat?

Voorbeelden van dergelijke foto's vind je bijvoorbeeld op de zoekopdracht 'Photoshop fails' via Pinterest. Ter introductie zou je enkele van deze foto's kunnen laten zien, met de vraag: wat klopt hier niet?

Tip 109
Met een account op Edcanvas.com maak je razendsnel een virtuele tegelwand. Elke tegel kan een digitale bron bevatten: een foto, filmpje, tekst enz. Je kunt ook eigen bestanden uploaden of bijvoorbeeld een Google formulier embedden. Je tegelwand kan een leerarrangement zijn dat door leerlingen (deels) zelfstandig doorlopen kan worden. Bij wijze van voorbeeld: kijk eens naar deze miniworkshop Twitter.

Tip 108
Kun je Pinterest ook gebruiken in onderwijs voor de gezondheidszorg? Die vraag kreeg ik naar aanleiding van een presentatie op de Netwerkschool van ROC Nijmegen in Boxmeer. Pinterest in het onderwijs inzetten gaat over de kracht van beeld. Een paar ideeën:
  • Houd gedurende een periode gezamenlijk een gezonde-en-lekkere recepten-prikbord bij.
  • Studenten verzamelen foto's van verschillende verschijningsvormen van ziektebeelden op een 'bord'. Naar aanleiding van het eindresultaat probeer je gezamenlijk te komen tot criteria/een beschrijving. Zoals: wat zijn kenmerken van spataderen?
  • Project: zoek en verzamel in Pinterest (internationale) voorbeelden van hoe je het verblijf voor kinderen in een ziekenhuis aangenamer kunt maken. Voorbeelden vind je bij deze zoekopdracht.
Tip 107
Er zijn verschillende programma's waarmee je zogenaamde screencasts kunt maken, zoals Screenr.com. Deze screenrecorder maakt een filmpje van alles wat je op het scherm doet, terwijl je erbij vertelt. Je hoeft hiervoor geen programma te installeren. Wel moet je de app toegang geven tot je (ingebouwde) microfoon.


Een leuke opdracht is om met een klas filmpjes te maken van het scherm waarop Google Streetview draait. De leerlingen vertellen wat over wat de kijker te zien krijgt. Alle filmpjes samen vormen een rondleiding door de stad of het dorp. Je kunt zo'n verzameling maken voor de lessen Frans, Duits of Engels (een tour door de hoofdstad) of van de eigen omgeving.
De beste filmpjes kun je bewaren als materiaal voor volgende leerjaren.

Tip 106
Via Pinterest kun je online beelden met elkaar delen. Naast leuke quotes, grappen en de laatste mode, kom je er ook fantastische ideeën tegen voor zelf te maken leermiddelen of werkvormen, zeker voor het primair onderwijs. Pinterest biedt in feite toegang tot de creativiteit van collega's wereldwijd. Voorbeelden? Kijk eens op mijn onderwijs-ideeën-prikbord.

Tip 105
Veel sociale media-gebruikers delen veel over hun privéleven, zoals hun (politieke) meningen, wie hun vrienden zijn en waar ze zich bevinden. Het wordt allemaal vastgelegd en is gemakkelijk te doorzoeken en te analyseren. Dat we veel met de wereld delen vertelt iets over het vertrouwen in de samenleving, in organisaties en in de overheid. Is dat vertrouwen terecht? En wat zou de impact zijn als er plotseling een ander regime zou komen, zoals dat van Oost-Duitsland voor de val van de muur. Stel dat Stasi-achtige praktijken opnieuw de kop opsteken. Kan dat eigenlijk wel, of zal het internet voorkomen dat we ooit nog in een dergelijke situatie terecht komen? Kun je je voorstellen dat veel ouderen die de oorlog nog hebben meegemaakt niets begrijpen van het feit dat jonge mensen zich volledig bloot geven op het internet? Breng deze vragen eens in in een spannende geschiedenisles.

Tip 104
Organiseer een 'Alles mag dag'. Leerlingen mogen gedurende de hele schooldag hun eigen digitale apparaten meenemen en naar eigen inzicht gebruiken. Er is maar één voorwaarde: aan het eind van dag moet elke leerling in een digitale vorm (tekst,  filmpje, tekening enz.) een individuele of gezamenlijke bijdrage leveren aan de 'Alles mag dag-blog'. In de bijdrage geven de leerlingen antwoord op de vraag hoe sociale media kan bijdragen aan het onderwijs.

Tip 103
Wat is er allemaal te vinden over jou op het internet? Je kunt dit filmpje in de les gebruiken om een gesprek met leerlingen over online imago op gang te brengen. (Met dank aan de website X, Y of Einstein? voor de tip.)

Tip 102
Met Kidblog maak je gratis een voor de buitenwereld afgeschermde blogomgeving voor een groep of klas. In die veilige omgeving kun je elkaar feedback geven om zo tot betere teksten te komen.

Tip 101
Geef voor de open dag iedere vaksectie of afdeling de opdracht iets te doen met sociale media. Denk aan:
  • alle bezoekers met hun woonplek op een Google Map (aardrijkskunde)
  • een overzicht laten zien van webcams in dierentuinen, bij vogelnesten enzovoort (biologie)
  • een Twitter-gedichtjes-wedstrijd voor bezoekers (Nederlands)
  • een online tijdlijn op basis van vraag aan de bezoekers: wat vind je de belangrijkste historische gebeurtenis van de 20e eeuw; elke gebeurtenis mag slechts één keer genoemd worden (geschiedenis)
Benieuwd naar de andere 100 tips? Bestel nu Smihopedia. Aan de slag met sociale media in het onderwijs.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen