Open Badges is een project van Mozilla, het bedrijf achter de populaire browser Firefox. Het draait om een open systeem om zogenaamde badges te toe te kennen en te beheren. Het idee van de badge komt uit de wereld van games en sociale media. Net als een level geeft een badge aan wat je al beheerst en op welk niveau. Het level gaat over de progressie in het spel als geheel, een badge over het beheersen van een deelvaardigheid.
Ontmoet Stefan, een leuke, enthousiaste gast van 15, leerling van een vmbo, richting handel en administratie. Zijn ouders hebben een winkel in bedden. Stefan is handig met computers. Hij bouwt in zijn vrije tijd een webshop, een extra verkoopkanaal voor het bedrijf van zijn ouders. Sinds de webshop live is, is de omzet van de winkel gestegen, vooral door de extra online verkoop van beddengoed.
Zoals Stefan zijn er duizenden jongeren die buiten school bezig zijn met activiteiten waar ze plezier in hebben én ontzettend veel van leren: de organisatie van een groot jubileumfeest voor de voetbalclub, een bijbaantje, het repareren van brommers voor buurtgenoten of het bijhouden van een informatieve website over hun hobby. Noem het informeel leren. Zou het niet mooi zijn om daar wat meer mee te doen in het kader van onderwijs?
Leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld activiteiten in hun vrije tijd upgraden tot leerproject. Ze dienen daartoe op school een plan in en zoeken een leraar die het project wil en kan begeleiden, bijvoorbeeld vanuit diens specifieke deskundigheid en ervaring. De leerling doorloopt het project en bewijst na afloop aan de begeleider wat hij heeft gedaan en geleerd. Bij goedkeuring van het project door de begeleider ontvangt de leerling een badge, een soort deelcertificaat dat gekoppeld is aan bewijslast van de leerling (een verslag, het plan) en een door de begeleider ingevuld beoordelingsformulier. De badge wordt toegevoegd als bijlage aan het diploma en is onderdeel van het portfolio.
Wat zouden we in het Nederlandse onderwijs kunnen doen met badges?
Ontmoet Stefan, een leuke, enthousiaste gast van 15, leerling van een vmbo, richting handel en administratie. Zijn ouders hebben een winkel in bedden. Stefan is handig met computers. Hij bouwt in zijn vrije tijd een webshop, een extra verkoopkanaal voor het bedrijf van zijn ouders. Sinds de webshop live is, is de omzet van de winkel gestegen, vooral door de extra online verkoop van beddengoed.
Zoals Stefan zijn er duizenden jongeren die buiten school bezig zijn met activiteiten waar ze plezier in hebben én ontzettend veel van leren: de organisatie van een groot jubileumfeest voor de voetbalclub, een bijbaantje, het repareren van brommers voor buurtgenoten of het bijhouden van een informatieve website over hun hobby. Noem het informeel leren. Zou het niet mooi zijn om daar wat meer mee te doen in het kader van onderwijs?
Leerlingen kunnen dan bijvoorbeeld activiteiten in hun vrije tijd upgraden tot leerproject. Ze dienen daartoe op school een plan in en zoeken een leraar die het project wil en kan begeleiden, bijvoorbeeld vanuit diens specifieke deskundigheid en ervaring. De leerling doorloopt het project en bewijst na afloop aan de begeleider wat hij heeft gedaan en geleerd. Bij goedkeuring van het project door de begeleider ontvangt de leerling een badge, een soort deelcertificaat dat gekoppeld is aan bewijslast van de leerling (een verslag, het plan) en een door de begeleider ingevuld beoordelingsformulier. De badge wordt toegevoegd als bijlage aan het diploma en is onderdeel van het portfolio.
De volgende stap: om badges betekenis te geven voor de arbeidsmarkt, organiseren we landelijke samenwerking. We hanteren overal dezelfde badges: gele badges zijn voor aardige extra inspanningen, uitmuntende prestaties worden beloond met een gouden badge enzovoort. De verschillende badges zijn vormgegeven als afbeeldingen, die de leerling ook op diens online profielen kan plaatsen. Verder hanteren we uniforme criteria om de betreffende leerprestatie te kunnen valideren. Leraren kunnen zich na bestudering van de afspraken registreren als begeleider.
We stimuleren leerlingen meer te halen uit alle activiteiten waar ze van leren en geven meer erkenning voor hun passie en talenten. Deelnemende scholen kunnen zich daarnaast profileren met deze extra aandacht voor individueel talent. Bovendien sturen ze leerlingen met een rijker portfolio de grote, boze wereld in.
Het zou een mooi project zijn om te kijken hoe Nederlandse scholen het Open Badge-systeem kunnen gebruiken of vertalen naar een eigen systeem.
Lees ook mijn column over het Omzeilmeisje op Onderwijs van Morgen.
Het zou een mooi project zijn om te kijken hoe Nederlandse scholen het Open Badge-systeem kunnen gebruiken of vertalen naar een eigen systeem.
Lees ook mijn column over het Omzeilmeisje op Onderwijs van Morgen.
Het zou een goed idee kunnen zijn als zo'n badge meteen een hyperlink is naar een onderbouwde mening of een bewijs van de geleverde prestatie. Daarmee voorkom je ook dat die badges vervalst worden of een schijnprestatie laten zien en heeft de badge nog meer waarde of betekenis.
BeantwoordenVerwijderenDag Erno,
BeantwoordenVerwijderenZojuist zie ik jullie discussie over badges op Twitter. Ik ben daarom benieuwd wat je van mijn onderzoek vindt. Mijn masterthesis voor de master onderwijskundig ontwerp en advisering gaat over de rol van badges. Het is nog concept, dus feedback is welkom. Mogelijk kan het bijdragen aan jullie discussie.
https://www.dropbox.com/s/lyhvueo8cpvhwed/20130206_conceptmasterthesis_A.M.C.Gootjes.pdf