17 augustus 2020

Experiment: deeltijdvasten


Onlangs kwam ik in aanraking met ‘intermittent fasting’, een methode waarbij je korte periodes van vasten afwisselt met gewoon eten en drinken. Bij de variant ‘tijdbeperkt eten’ - ik vind zelf het begrip ‘deeltijdvasten’ mooier - hanteer je een vast tijdvenster binnen 24 uur waarin je gewoon eet en drinkt. Buiten dat venster vast je.

Ik leef - voor zover ik kan beoordelen - redelijk gezond. Maar laat me ook gemakkelijk verleiden door lekker eten en drinken, snaaien en snacken, zeker 's avonds. Dat is een beetje te zien, zeker sinds ik de 50 gepasseerd ben. Nu is diëten niet aan mij besteed, zeker niet als ik calorieën moet gaan tellen of alles wat ik lekker vind moet laten staan. Diëten zie ik als een periode overal op letten, om daarna weer over tot de orde van de dag te gaan. En poeders of voedingssupplementen zijn al helemaal niet aan me besteed.

Ik zoek iets simpels, iets dat gemakkelijk is vol te houden en een vast patroon kan worden. En het beoogde effect hoeft er niet snel te zijn. Ik heb de tijd. En ik ga niet elke week op de weegschaal staan of met de centimeter aan de slag.

Ik vond 'intermittent fasting' een interessante aanpak om eens te onderzoeken. Daarom: een experiment! Ik ben nu de 16:8-variant aan het uitproberen. Dat wil zeggen dat ik op een dag van 24 uur 16 uur aaneengesloten vast. Ik drink alleen zwarte koffie, thee en water. In de overgebleven 8 uur (voor mij tussen 12.00 en 20.00 uur) eet en drink ik normaal: een lunch, een (gezond) tussendoortje, een diner, een wijntje of biertje. Ik hanteer dit regime redelijk strak, maar met coulance: voor eten met familie en vrienden mag het best wat later dan 20.00 uur worden en een keer in de week ‘s avonds een biertje of wijntje sta ik mezelf ook toe. Uiteraard blijf ik sporten, bij voorkeur in de ochtend, dus op nuchtere maag.

Ik ben nu twee weken bezig. Het kost me opvallend weinig moeite me aan de zelfopgelegde regels te houden. Zelfs op ochtenden na intensief sporten op nuchtere maag (zoals een wandeling van 20 kilometer, een rondje rennen van ruim 13 kilometer) hield ik het nagenoeg zonder moeite vol pas om 12.00 uur te gaan eten. Vakantie en zomer helpen wellicht, net als het duidelijke tijdvenster.

Bij het experiment hoort ook literatuuronderzoek. De wetenschap lijkt positief over 'intermittent fasting' nog zonder grote conclusies te durven trekken. Een aantal diëtisten en life style coaches ziet veel voordelen. Zie bijvoorbeeld deze bron. Mijn experiment gaat vooral over wat het voor mij doet. Ik voel me gezond, ook mentaal en ben benieuwd wat deeltijdvasten me op de wat langere termijn gaat brengen. Wordt dus vervolgd.

Update 2 november 2020
Zo'n 2 à 3 kilo gewichtsverlies (er zit zo'n 1,5 kilo verschil tussen het ene en het andere weegmoment. Ochtend zonder ontbijt of tussendoortje gaat supergemakkelijk. Avonden kosten wat meer moeite; zit nu op twee avonden niet vasten per week. Ondertussen twee keer 20 km rennen op nuchtere maag met succes volbracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten