14 juli 2020

Iedereen kan onderzoeker zijn

Iedereen kan onderzoeker zijn. Fotodetective (en wat mij betreft ook: kunstenaar) Hans Aarsman heeft hier een mooi praktijkvoorbeeld van. In deze podcast van Gijs Groenteman vertelt hij erover.

Onlangs publiceerde hij 'Rijksakademie op de kaart, 150 jaar beelden in Amsterdam'. Het is een stadsplattegrond met daarop 441 kunstwerken in de openbare ruimte van de hand van kunstenaars die de afgelopen 150 jaar aan de Rijksakademie verbonden waren.

Aarsman is voor dit project de beelden gaan tellen en kenmerken van de beelden in een spreadsheet gaan verzamelen. In die poel van data, probeerde hij patronen te ontdekken. Dat leverde interessante inzichten op, die hij beschrijft in de podcast. Hier vind je meer over dit project.

'Ik tel vrachtwagens. Bij mij om de hoek. Het is een druk verkeerspunt en als ik erlangs fiets, blijf ik vijf minuten staan en tel ik wat er voorbijkomt. Doe ik al jaren. Daaraan zie je of er veel handel is. Daarom weet ik zo’n drie maanden voor het in de krant staat hoe het met de economie gaat.'
(Hans Aarsman) 

Iedereen kan onderzoeker zijn. Vragenlijsten uitzetten, dingen tellen, kijken, kijken, kijken, bevragen wat je ziet, data verzamelen en daar vervolgens informatie van maken. In een interview met het Vlaamse magazine Knack zegt Aarsman hierover:

'Mijn grote voorbeeld is Sherlock Holmes. De auteur Arthur Conan Doyle liet zich inspireren door de Edinburghse chirurg Joseph Bell. Die leerde zijn studenten om niets te vragen, maar alleen te kijken. Dat is Holmes’ standpunt : alles ligt voor je, je kunt alles bevragen en alles wordt een spannend verhaal. Kinderen zijn van nature zo : ze vragen zich helemaal stijf. We moeten dat stimuleren en niet eruit slaan.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten