17 januari 2019

Tussenevaluatie met Post-Its

In langere opleidings- of begeleidingstrajecten met groepen, doe ik regelmatig een tussenevaluatie. Een eenvoudige werkvorm die tot goede gesprekken kan leiden is de volgende. Geef alle deelnemers vier Post-Its in vier verschillende kleuren. Plak van elke Post-It een exemplaar op een tafel of wand. Op elke Post-It schrijf je een reflectievraag, bijvoorbeeld:
  • Wat is je grootste overwinning tot nu toe?
  • Wat is je eerstvolgende kleine doel voor de korte termijn?
  • Wat is de ‘grootste’ vraag waarmee je momenteel bezig bent?
  • Wat geeft je energie in dit traject?
De deelnemers nemen 10 minuten om beknopt hun vier antwoorden te noteren op de vier Post-Its. Als ze klaar zijn plakken ze die onder de juiste 'kolom' op de tafel of wand.

Hierna krijgt iedereen kort leestijd. Opdracht is om één Post-it die je nieuwsgierig maakt of interessant vindt eruit te pakken.

Tot slot mogen alle deelnemers vertellen welke Post-It ze eruit hebben gehaald en waarom. Ze mogen een verdiepingsvraag stellen aan de eigenaar van de Post-It. Daarna mogen ook de andere deelnemers reageren. De trainer leidt het gesprek en bewaakt de tijd.

Met grotere groepen wordt het al snel te druk bij de verzamelplek van de Post-Its. Je kunt dan een foto maken en die eventueel op een scherm laten zien. Of je werkt helemaal digitaal op een Padlet (digitaal prikbord) waarop deelnemers hun antwoorden kunnen posten en die van de anderen bekijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten