16 augustus 2017

Als arbeid goedkoop is...

Van 15 juli tot 6 augustus verbleef ik in Zuid-Afrika. Dit is de zesde van een serie blogs over deze vakantie.

In Zuid-Afrika is arbeid goedkoop. Vooral de zwarte bevolking werkt voor een habbekrats, vooral in dienst van rijke blanken. Als je op reis bent door het land, word je hier overal mee geconfronteerd. Degene die je koffer naar de kamer zeult is zwart, de hoteleigenaar is blank. Degene die in het tolpoortje € 1,40 met je afrekent is zwart. Degene die je auto vol tankt is zwart. Op een parkeerterrein zal een zwarte man je een plekje wijzen en je met gebaren veilig laten inparkeren. We bezochten een garage: de eigenaar was blank, de monteurs waren allemaal zwart.

Vanuit het Nederlandse perspectief voelt dit niet goed. Ik vond het genant om een donkere man of vrouw mijn koffers naar de kamer te laten brengen. Dat kan ik toch zelf wel! Een meer ervaren Zuid-Afrika-ganger probeerde me uit te leggen: als je dat allemaal zelf zou doen, ontneem je die man of vrouw de mogelijkheid wat te verdienen. Probeer gewoon te genieten van de service. Ik begrijp het, maar het ongemakkelijke gevoel blijft, ook omdat je door mee te doen toch de verschillen helpt voortbestaan.

Tegelijkertijd kan Nederland wel wat leren van Zuid-Afrika. Veel banen bestaan hier niet of nauwelijks omdat we dingen zelf (moeten) doen: we pakken bij de supermarkt zelf onze tassen in en tanken zelf onze benzine. Veel 'service' is kennelijk te duur geworden. Dat is eigenlijk een verarming. Er is niemand die je vriendelijk goedemorgen wenst als je de parkeergarage inrijdt en we zijn altijd maar druk, druk, druk omdat het te duur is (of we het te duur vinden) werk uit te besteden, terwijl er genoeg mensen moeten zijn zonder baan, die graag willen werken. In Zuid-Afrika ervaar je meer vriendelijkheid en dienstbaarheid.

Als Zuid-Afrika ons voorbeeld snel zou opvolgen, zal dat leiden tot een enorme werkloosheid onder dat deel van de bevolking dat het toch al moeilijk heeft. Dat zal nog meer sociale onrust met zich meebrengen. Ik las in een Zuid-Afrikaanse krant dat men dit als een dilemma ziet, omdat men eigenlijk ook mee wil met de westerse wereld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten