01 juni 2017

Gezond eten en drinken: mijn tien gewoontes


Ik houd van lekker eten en drinken, maar vind het ook belangrijk aan mijn gezondheid te denken. Dat gaat eigenlijk heel goed samen.

Ten eerste: gezonde gewoonten wennen. Zo hoef je mij geen koffie met melk en suiker meer voor te schotelen. Gatver, zo is koffie helemaal niet bedoeld. Een zwarte koffie is veel gezonder.

Ten tweede: er kan heel veel, als je het maar met mate nuttigt. Spartaans leven is meestal niet nodig. Er komt hier dan ook heus wel eens een frietje, zakje chips, een Westmalle Tripel of een stukkie taart op een feestje voorbij... Juist het bijzonder houden van deze lekkernijen, zorgt ervoor dat ze een traktatie blijven.

Met de regel dat beperkt zondigen elke dag mag, heb ik in de loop der jaren de volgende consumptiegewoonten opgepakt:
  1. Matig zijn met alcohol: niet elke dag, maximaal twee eenheden per dag. Zie ook dit blog over alcoholvrij bier.
  2. Weinig suiker gebruiken of toevoegen in gerechten, niets in de thee of koffie.
  3. Weinig zout toevoegen in de keuken. Soms gebruik ik kaliumchloride als alternatief.
  4. Als tussendoortje: een handvol noten, een stukje pure chocolade of een stuk fruit.
  5. Magere zuivelproducten, vooral na het sporten smaakt een glas karnemelk heerlijk verfrissend.
  6. Zo'n twee keer per week vegetarisch avondeten, verder vooral vis en kip, weinig varkens- of rundvlees.
  7. Bij elke maaltijd veel verse groenten en dan bij voorkeur die je zelf nog moet snijden en schoonmaken.
  8. Volkoren-producten waar het kan.
  9. Elke dag een paar eetlepels havervlokken, bijvoorbeeld door de yoghurt: een goede extra bron van vezels.
  10. Bakken met weinig vet, liefst olijfolie.
Ik maak geen gebruik van voedingssupplementen.

Op internet is veel zin en onzin te vinden over gezond eten en drinken. Ik mag bij twijfel graag het werk van prof. dr. Martijn Katan, em. hoogleraar Voedingsleer van de Vrije Universiteit Amsterdam raadplegen. Zijn teksten zijn verhelderend en in een nuchtere toon met vaak een geestig vileine toon richting goeroes en kwakzalvers. Lees bijvoorbeeld zijn boek 'Wat is nu gezond?'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten