27 december 2015

Echt contact: F2F versus online


Het is fantastisch dat we 24/7 online met elkaar kunnen communiceren. Maar er gaat niets boven écht contact. Het is de boodschap van de feestdagencampagne van KPN.

Face-to-face versus online contact, het is een thema dat me deze dagen extra bezig houdt. In een WhatsApp-gesprek met de familie stelde ik voor om op Eerste Kerstdag allemaal onze mobieltjes op te bergen in een kluis ten behoeve van het echte contact. Dat is niet helemaal gelukt: zo moesten de culinaire prestaties toch even in beeld gevangen worden (en gedeeld). De beelden zijn leuk om samen nog eens op terug te komen.

Ik probeerde de afgelopen weken de app van supermarkt Jumbo uit voor het online bestellen van mijn boodschappen. Handig, maar ik miste al snel de toevallige ontmoetingen in onze dorpssuper. Je deelt er het laatste nieuws of smeedt met dorpsgenoten tussen de rijst en de rode wijn nieuwe plannen.

Een andere gedachte passeert als ik een gesprekje heb in de wachtrij bij de lokale pinautomaat: we zijn al lang bezig het echte contact uit veel van onze dagelijkse transacties weg te filteren. Gemak is dan meestal het argument richting klant. Voor de verkopende partij spelen ook andere argumenten: contactloze transacties zijn mensuren-, dus kostenbesparend. Neem het geld opnemen bij de pinautomaat. Ja, het is gemakkelijk, snel en 24 uur per dag beschikbaar. Maar je geld opvragen bij een vriendelijke bediende in een bankgebouw, zo'n kort momentje van face-to-face-contact, is niet meer mogelijk. Zo'n bediende kost immers geld en werkt slechts tussen 9 en 5.
Online contact kan nieuwe relaties doen ontstaan en bestaande relaties een extra dimensie geven. Online contact kan krachtiger zijn als je op afstand de juiste woorden weet te zeggen, terwijl je dat in de 'real life'-ontmoeting misschien niet lukt. Online contact is ook contact en kan zelfs face-to-face zijn als we elkaar zien via de webcam.

De conclusie is telkens: het is niet zo simpel is als de tegenstelling "face-to-face versus online contact" doet vermoeden. De kunst is om online media vooral te gebruiken om je bestaande relaties te versterken en fijne mensen te leren kennen. De kunst is om het te beseffen, zodra je online media gebruikt, uitsluitend uit angst, verlegenheid, om het face-to-face contact niet aan te hoeven gaan. De kunst is om alert te zijn op de gevolgen als vanuit de economische invalshoek het face-to-face contact wordt vervangen door online contact.

Contact is mooi. Face-to-face én online. Het gaat erom hoe je ermee omgaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen