31 december 2015

Doel bereikt: 2000 kilometer hardlopen in 2015

In januari plaatste ik deze tweet:
"Niet een goed voornemen, maar een SMART-geformuleerd doel: 2000 km hardlopen in 2015. Moet te doen zijn."
Het is nu 31 december en de teller staat op 2004. Jazeker, het doel is behaald. Mijn Garmin GPS-horloge en de bijbehorende website zijn de officials.

Met cadeautje van loopmaatje Margret.
Het was hard werken, zeker omdat ik door een griepje in maart een flinke achterstand opliep op mijn schema, gebaseerd op de te behalen gemiddelden van 167 km per maand, ofwel 47,6 km per week, ofwel 5,5 km per dag.

In die griepmaand maart kwam ik in totaal niet verder dan 46,5 km. En op 30 juni had ik pas 837 km op de teller staan, in plaats van de beoogde 1000 km. De achterstand is ingehaald, vooral in de laatste vier maanden.

Nog wat big data-analyse vanuit Garmin Connect:
  • De langste duurloop was 25,61 km lang
  • Oktober was met ruim 226 km de maand met de meeste meters
  • Ik liep twee nieuwe 'all time' PR's (6 km in 0:27:04 en 1 km in 0:03:55), beide op blote voeten
  • Gemiddelde snelheid overall was 10,52 km per uur
  • In totaal heb ik zo'n 190 uur rennend doorgebracht
  • In maanden met 20 trainingen liep ik meer kilometers dan in maanden met 22 trainingen.
Ik liep dit jaar geen wedstrijden, wel veel mooie rondjes op verschillende plekken in Nederland, maar ook in Frankrijk, op Kreta en in Duitsland. Deels ging het om 'kofferbak-runs': als ik voor mijn werk afspraken heb in het land en er zijn 's middags nog wat uurtjes over, dan rijd ik naar een stuk bos of hei, omkleden en rennen maar! Een mooie ontdekking dit jaar was het blootsvoets rennen. Ik heb er een stukje over geschreven voor de internetserie Mijn Moment. De extra afwisseling heeft er denk ik voor gezorgd dat ik fit en blessurevrij ben gebleven.


Het stellen van een doel heeft me veel opgeleverd. Bij twijfel - zal ik gaan lopen of niet - ging ik lopen. Ik heb er achteraf geen enkele keer spijt van gehad. Dat heb ik overigens nooit... en toch blijft het regelmatig nodig om me te motiveren om te gaan. Wonderlijk fenomeen. Experiment dit jaar was om mijn doel en de voortgang regelmatig te delen op sociale media (sinds enkele maanden ook op Strava), vanuit het idee wat extra 'druk' te organiseren. Zie deze blog. Het draagt bij, maar de belangrijkste factor is toch de intrinsieke motivatie. In elk geval eindig ik 2015 met een dijk van een conditie.

Er zitten ook nadelen aan het stellen van dit doel. In de laatste weken droegen de trainingen niet echt meer wat bij aan mijn conditie en snelheid. Voor de laatste inhaalslag moest ik nog stevig aan de bak. Minder tijd dus om rust- en hersteldagen te pakken, terwijl die ontzettend belangrijk zijn om progressie te maken. Daarnaast werd het bijhouden van de voortgang een beetje obsessief met als dieptepunt die ene dag dat ik in vol ornaat klaarstond voor mijn rondje en erachter kwam dat de batterij van mijn Garmin leeg was. Apparaat aan de lader dan maar en pas een dik uur later alsnog gaan lopen. Idioot eigenlijk.

Voor 2016 heb ik geen afstandsdoel, maar het doel om zoveel mogelijk te genieten van het lopen, waar werk en vrije tijd me ook mogen brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten