02 oktober 2015

Van schermtijd naar gezond mediagebruik... nieuwe adviezen van de AAP

Het is een terugkerende vraag tijdens ouderavonden over (sociale) media en games: hoeveel schermtijd per dag is nog gezond voor mijn kind? Het is een vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Gezond mediagebruik hangt niet alleen samen met (beperking van de) schermtijd. Belangrijke andere aspecten zijn bijvoorbeeld:

  • Wat doet / speelt je kind?
  • Hoe reageert je kind op of wordt het beïnvloed door de gebruikte media?
  • Komt je kind voldoende toe aan andere activiteiten?
De American Association of Pediatrics (AAP) is gekomen met nieuwe adviezen voor opvoeden rond mediagebruik, lezen we op de website van de organisatie. Tot voor kort adviseerde de AAP ouders nog het schermgebruik bij kinderen tot 2 jaar te minimaliseren en die voor oudere kinderen te beperken tot maximaal twee uur per dag. Dat idee wordt nu genuanceerd. Aanleiding is de constatering dat 'schermen' zo alomtegenwoordig zijn geworden dat schermtijd eigenlijk gewoon tijd is geworden. Een korte samenvatting van de nieuwe aanbevelingen en constateringen:
  • Digitale media kunnen positieve en negatieve effecten hebben en zijn daarin niet verschillend van andere omgevingen waarin kinderen zich begeven.
  • Opvoeden is niet veranderd: kinderen hebben nog steeds aandacht en liefde nodig, moeten waarden meekrijgen en hebben regels en grenzen nodig. Ook op het gebied van gebruik van digitale media ben je als ouder een rolmodel.
  • In het bijzonder voor jonge kinderen geldt: interactie met echte mensen is enorm belangrijk voor de (taal)ontwikkeling. Dat is bij voorkeur in face-to-face communicatie tussen opvoeder en kind, maar kan ook via media. Game samen met je kind, kijk regelmatig mee terwijl het media gebruikt.
  • Probeer te begrijpen wat je kind online doet, ook als je er niks mee hebt. Besef dat tieners media gebruiken ter ondersteuning van de vorming van hun identiteit.
  • De kwaliteit van de inhoud is belangrijker dan het platform (tv, game, boek) of de duur van het mediumgebruik.
  • Media bieden vooral voorverbeelde werelden en voorgestructureerde 'verhalen'. Zorg voor voldoende tegenwicht in creatief en verbeeldend spel, zeker voor de allerjongsten.
  • Spreek technologievrije momenten (het avondeten) en plekken (de slaapkamer) af. 
  • Laat kinderen foutjes maken en grijp die aan om die begripvol te bespreken. In ernstiger gevallen - blootfoto's maken of verspreiden, foto's van automutilatie plaatsen - neem de signalen serieus en onderneem actie. ("Pak het op als het nog licht is, draag het over als het ondraaglijk wordt.")
Voor jonge kinderen vind ik zelf nog een belangrijke veel variatie te bieden in fysieke activiteit en prikkeling van de zintuigen. Media zijn hier vooralsnog beperkt in. Getoond op het scherm voelt een brandnetel hetzelfde als een knuffelbeest. En de horizon is altijd breder aan zee dan op je scherm.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen