25 augustus 2015

Groots en meeslepend wil ik leven: vakantie in Oostenrijk

Blik op de Weissensee.
Ik maakte ooit over mezelf de bekende dichtregel van Marsman 'Groots en meeslepend wil ik leven' af met: 'Ach, mag ik de peper even?' Om maar te zeggen dat een survivaltocht in de Afrikaanse jungle, bungee-jumpen of diepzeeduiken niet direct mijn kopjes thee zijn als het over vakantie vieren gaat, maar... een beetje spanning mag.

Drie weken op de camping in Oostenrijk waren wat dat betreft helemaal goed. We zaten dit jaar met het gezin in Dellach im Drautal in Karinthië op Camping Am Waldbad, een niet te grote, gezellige camping in een omgeving die volop mogelijkheden biedt om te sporten en te recreëren. Het weer was overwegend prima al waren de weergoden in de laatste week wat aan het prutsen.

Een leuke activiteit die je in deze streek kunt doen, is wat ik maar noem: omgekeerd canyoning. Zoek een riviertje op en klauter stroomopwaarts over rotsen, door het water, langs watervalletjes. Actief bezig zijn in een adembenemend decor dat vertelt over de oerkrachten van water en natuur. Peper! Wandelroutes - volop aanwezig hier - kun je natuurlijk ook hardlopend afleggen. Dat betekent wel soms je hartslag naar het absolute maximum laten klimmen bij stijgingspercentages tot 35%. Peper! Ter afwisseling heb ik nog wat aan barefoot running gedaan rond het voetbalveld van Dellach. In prima conditie liep ik daar nog mijn snelste 6 km sinds 2008. Krijg je dorst van, maar dorstlessers zijn hier in overvloed beschikbaar. Voor overdag: een halve liter Erdinger Alkoholfrei doet wonderen.

Vakantie is voor mij ook lekker veel lezen. Vakliteratuur blijft thuis, ik had een paar mooie romans verzameld en las onder andere Harper Lee's 'To kill a mockingbird' (in het Engels) en 'De presidentskandidaat' van Antonio Ungar. En luisteren, want er ging een heel pakket podcasts mee (zie eerdere blog).

Op het gemak wat koken, soms uit eten (Eierschwammerl zijn hier een heerlijke specialiteit) en op zijn tijd een lekker biertje of glas rode wijn... zo kom je wel in een heerlijk ontspannen ritme.

Een aangename verrassing tot slot was het concert van Triomobile op het dorpsplein in Oberdrauburg. Oostenrijk kent meer dan hoempapa-muziek. Een warme zomeravond, eigentijdse jazz in de open lucht, biertje erbij en verrast worden door het geweldig creatieve spel van met name drummer Uli Soyka. Peper!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten