15 juni 2015

Van zelfstandig professional naar manager innovatie

Met ingang van vandaag ga ik het team van Innofun in Venlo versterken als Manager Innovatie.

Een baan, na ruim zeven jaar volledig zelfstandig ondernemer te zijn geweest. Kwestie van een 'seven year itch'? Nee, niet echt. Ik had het prima naar mijn zin als eenpitter. Maar een mooie kans kwam voorbij, en werd een geweldige opdracht. Met uitzicht op werken met bevlogen collega's, de schouders zetten onder stevige klussen en kunnen bouwen op een goede back office. Met een glimlach heb ik mijn blog 'Voor jezelf beginnen of niet' uit 2007 nog eens teruggelezen, een verslag van mijn keuzeproces van toen. Met Johan Cruijff als goeroe - ‘elk voordeel heeft zijn nadeel’ - kom je verder... telkens weer.

Ik ken Innofun sinds de oprichting en zat onder andere in de ‘Advisory Board’ van het eLab, een inspirerende, met veel moderne ict ingerichte omgeving om te ruiken aan het onderwijs van morgen.

Innofun is sinds 2014 onderdeel van BCO Onderwijsadvies, een gezonde organisatie in het zuiden van het land met het onderwijshart op de juiste plaats. Voor een belangrijk deel blijf ik dezelfde werkzaamheden doen als nu. Ik wil op een creatieve, eigentijdse manier bijdragen aan krachtig onderwijs in de momenteel snel veranderende context. Dat zal ik onder andere doen in de vorm van het ontwerpen en begeleiden van innovatietrajecten, trainingen, adviesgesprekken en prikkelende lezingen. 

De focus van mijn werkzaamheden is het thema ‘leren innoveren’. Mijn actuele thema’s hierbij zijn: digitale didactiek, toekomstdenken, leren en het brein, denkvaardigheden, games en gamification, maker movement, netwerkleren, slimmer werken, sociale media, mediawijsheid, gepersonaliseerd leren, programmeren met kinderen en co-creatie.

Ik ga ook een bijdrage leveren aan het organiseren van kruisbestuiving tussen Innofun en BCO Onderwijsadvies vanuit de gedachte dat innovatie verder gaat dan het inzetten van technologie. Met een bundeling en integratie van de (ortho)pedagogische, vakinhoudelijke, didactische én technologische kennis, kunnen we voorschoolse instellingen, scholen en bedrijven nog beter van dienst zijn bij de vorming van visie en beleid en bij de implementatie van innovatieve actieplannen.

Geplande werkzaamheden voor het nieuwe schooljaar neem ik mee naar Innofun, uiteraard in overleg met mijn klanten. Verder blijf ik actief als zelfstandig onderwijsjournalist.

Ik kom graag een keer op de koffie (of ontmoet u in het eLab) voor een gesprek om (hernieuwd) kennis te maken. Neem even contact op via (06) 24 23 22 09 of ernomijland@innofun.nl.

3 opmerkingen:

  1. Verrassende move! Heel veel succes! Functie staat op je lijf geschreven. Of het ook bij je persoonlijkheid past, merk je vanzelf. En natuurlijk blijf ik je gewoon volgen en daar waar mogelijk samenwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat Erno, en succes met deze nieuwe uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Succes! Op het gebied van collaboration om het onderwijs te innoveren is nog een hoop te behalen.

    BeantwoordenVerwijderen