13 juni 2015

Hans De Four van Fyxxilab: ‘Technologie voor élk kind!’

Een demonstratie van de Bee-Bot,
een robot voor de allerjongsten, o.a.
om mee te leren rekenen. 
De Bee-Bot, Arduino's, MakeyMakey's, Kodu, de Dwengo… nooit eerder waren er zoveel mogelijkheden om op een speelse manier te leren omgaan met digitale technologie. Het Fyxxilab in Gent brengt ze naar de Vlaamse jeugd. Afgelopen woensdag vierde het lab haar eenjarig bestaan.

Het is een zomerse dag in Gent. De deuren van het Fyxxilab staan open. Wie naar binnen kijkt ziet een groep leraren om een tafel staan, vol met elektronica. Ze maken notities, stellen vragen en bestuderen de knopjes, ledjes en draadjes. Ze krijgen een korte uitleg over de Arduino.

Het lab viert het jubileum met een interactieve rondleiding. Een leraar neemt plaats op een stoel. Via drie stukken geleidende klei bestuurt hij een game op het grote scherm. ‘Is er ook een spel zonder schieten?’, vraagt een juffrouw. 

Even later vertelt een van de medewerkers van het lab hoe je kinderen op een andere manier inzicht kunt geven in wat een grafiek is. Het idee: laat leerlingen een grafiek fysiek ervaren. Op het grote scherm staat een grafiek met een lijn die slingert tussen afstanden van 0 tot 3 meter, de andere as geeft de verstreken tijd aan. Aan de computer hangt een sensor. Een vrijwilliger mag dit lesje uitproberen: stap naar voren en naar achter, zodanig dat je de lijn in de grafiek volgt. Dat blijkt nog knap lastig.

‘Dit soort toepassingen zijn geweldig om spelend mee te leren’, vertelt Hans De Four van eduCentrum en initiatiefnemer van het lab, waar sinds een jaar leraren samen met hun leerlingen van de kleuterklassen tot en met de eerste graad van het secundair onderwijs kennis kunnen maken met de nieuwste ict- en technologiemiddelen voor de leergebieden wereldoriëntatie, natuurwetenschappen, techniek en wiskunde. ‘In workshops gaan de deelnemers aan de slag met onder andere robotica, programmeren, engineering, stop motion video en 3D printing. Kinderen en jongeren kunnen ook in de vakanties terecht voor het volgen van workshops en we werken samen met evenementen als de Gentse Feesten en de Boekenbeurs. Zo hebben we het afgelopen jaar zo’n vierduizend kinderen kunnen bereiken.’ 

Hans De Four
Nog lang niet genoeg, vindt De Four. ‘We werken het liefst met kinderen in klasverband. Zo bereik je alle kinderen, ook de kinderen die technologie misschien heel boeiend zouden vinden, maar er nog nooit op een goede manier mee in aanraking zijn gekomen. Ja, ook kansarme kinderen.’

In het Vlaamse onderwijs komt langzaam meer aandacht voor het vakgebied STEM (Science, Technology, Engineering and Maths). Of zoals het nu soms al wordt genoemd STEAM, met een extra A voor Arts. De Four: ‘Want met moderne technologie kun je de mooiste dingen maken, zoals video’s en 3D-objecten. We ondersteunen de scholen met lesplannen, die aansluiten bij de leerplandoelstellingen. Kortom, alles om de drempel zo laag mogelijk te maken om meer te doen met ict en technologie.’

Het lab draait op subsidie, vrijwilligers en sponsoren (in het eerste jaar hebben al 54 partners een bijdrage geleverd). De Four: ‘Ook hebben we inkomsten vanuit de workshops. Die worden georganiseerd voor kinderen uit de buurt, voor verjaardagsfeestjes of vanuit clubs. Laatst lokte de 501st Legion (volwassen Star Wars-fans die zich verkleden in hun favoriete karakters) voorbijgangers nog naar het lab voor onze eerste open dag, een fantastisch leuke namiddag.’

Fyxxi staat voor 'A Future for our Youth with XXIst Century Skills'.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen