17 november 2014

Project: studiedag stichting Tangent


Twee weten meer dan één. Wat weten ruim vijfhonderd leerkrachten en OOP'ers van 16 scholen dan wel niet? Bij het scholenbestuur Tangent, waaronder zestien scholen in de regio Tilburg vallen, was het die gedachte die leidde tot het idee de tweejaarlijkse studiedag eens op een heel andere manier te organiseren. Geen grote zaal en een programma met sprekers, maar bij elkaar op bezoek om kennis, ervaringen en ideeën te halen en te brengen in 24 themabijeenkomsten.
'We hebben met elkaar ontzettend veel kennis in huis. Een moderne, lerende organisatie weet dat te verzilveren. Wij zien al dat scholen elkaar steeds beter weten te vinden bij vragen, bijvoorbeeld over hoe je de ouderbetrokkenheid kunt vergroten, het omgaan met sociale media of dyslexie en hoe je aandacht kunt besteden aan cultuur.'
(Charles Dams, bestuursvoorzitter van Tangent)
Afgelopen jaar mocht ik de stichting begeleiden bij het voorbereiden van deze studiedag, die plaats vond op 27 oktober. Een van mijn opdrachten: (sociale) media inzetten om de opbrengsten van de dag 'digitaal deelbaar' te maken, maar ook om de deelnemers - ondanks de 'fysieke verspreiding' - het gevoel te geven dat ze samen een studiedag beleefden.

Dat laatste hebben we met het organiserende comité op verschillende manieren bewerkstelligd:
  • In het programma hebben we twee plenaire momenten opgenomen. 's Ochtends werden alle medewerkers welkom geheten met een videoboodschap die op alle scholen tegelijk werd afgespeeld. 's Middags bekeken alle deelnemers de videoclip van een lied, waarvoor ik de tekst heb geschreven op basis van door medewerkers aangeleverde trefwoorden en aandachtspunten. Het refrein was op een eerdere bijeenkomst al gemaakt.
  • Tijdens de dag verzorgde ik een workshop voor de medewerkers van het stafbureau van de stichting over kennis delen via sociale media en live bloggen. Doen stond hierbij centraal: de hele dag door publiceerden we blogs, gebaseerd op wat we via sociale media en e-mail binnenkregen aan beelden, tweets, verslagen enzovoort. 
In de aanloop naar de studiedag hebben we een Facebook-community-pagina gebruikt. Ruim een kwart van het personeel heeft deze pagina uiteindelijk geliked.

Uiteraard hebben we ook een digitale enquête ingezet. Hiervoor hebben we een eenvoudig Google Formulier gebruikt. Bijna een kwart van alle deelnemers heeft hier inhoudelijk erg waardevolle tips en tops teruggegeven. En een rapportcijfer met een gemiddelde van 8,1.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen