14 mei 2014

Studiedag 3.0: meer beleving, slimmer!

Momenteel help ik scholenbestuur Tangent (basisonderwijs, regio Tilburg) bij het organiseren van een bovenschoolse studiedag. De medewerkers van de scholen gaan eind oktober bij elkaar op bezoek en verzorgen workshops voor elkaar. Een van de doelen is om binnen het bestuur meer gebruik te gaan maken van elkaars kennis, ervaringen en ideeën.

We gaan op deze dag sociale media en ict inzetten om deelnemers - ondanks de fysieke verspreiding over 16 scholen - de ervaring te geven van een gezamenlijke studiedag. Zo komt er een plenaire aftrap in de vorm van een videoboodschap, gaan we vanuit het stafbureau via internet en sociale media foto's, video's en teksten vanuit de verschillende scholen verzamelen en verwerken, is er een Facebookpagina waarop deelnemers tijdens de dag onderling kunnen communiceren en wordt de dag virtueel plenair afgesloten met een videoclip. Het gaat om een lied, waarvoor alle scholen voorafgaand aan de dag enkele regels tekst aanleveren.

Online test
Ik krijg altijd veel energie van het (helpen) organiseren van evenementen waarbij ruimte is voor creativiteit en inzet van media. Voor een studiedag vorig jaar van CVO 't Gooi (voortgezet onderwijs, Hilversum) maakte ik bijvoorbeeld een online test, waarmee de deelnemers hun beginsituatie konden toetsen. In het aanbod van de dag waren workshops opgenomen voor alle drie niveaus (kennismaker, slimme volger en pionier) van ervaring met de didactische inzet van media. Ik verzorgde het digitale inschrijfsysteem, waaruit voor alle deelnemers een naambordje rolde mét persoonlijk programma. En de dag werd geopend met een interview via Skype met Pieter Broertjes, de burgemeester van Hilversum.



Bring your own badge
In 2012 organiseerde ik met vijf collega's uit het Brabantse onderwijs de gratis toegankelijke Inspiratiedag Digitale Media en School (#IDMES12), waarin we experimenteerden met nieuwe vormen van organiseren. Zo bedachten we 'Bring Your Own Badge', aanvankelijk bedoeld om ons als organisatie werk te besparen, maar uiteindelijk vooral leidend tot veel creativiteit onder de deelnemers die met de leukste badges naar de bibliotheek in Tilburg kwamen.


Nachtburgemeesters
Ook in mijn eigen lokale gemeenschap heb ik al de nodige evenementen mee georganiseerd, zoals het Hartje Zomer Festijn in 2009 en het allereerste Internationale Nachtburgemeesterscongres, waar we onder andere Jules Deelder, Vitalski en René Bom mochten ontmoeten in een tijdelijk congrescentrum op het dorpsplein. En sinds medio vorig jaar ben ik de kartrekker van een lokale talkshow waarin de ontmoeting van dorpsgenoten en het kennis maken met hun verhalen centraal staat: Beers' Gebuurt.

Beleving!
Voor mij begint het organiseren van evenementen, zoals een studiedag, met het formuleren van een kernboodschap. Van daaruit ga je verder met de invulling van het programma en de organisatie. Voor de deelnemers moet een evenement een beleving zijn, iets waar men nog langer over napraat en nadenkt. Beleving is ook: zelf een rol hebben in het geheel, meer dan alleen consumeren. Activerende didactiek is niet alleen voor leerlingen! Internet en sociale media kunnen vervolgens bijdragen aan de communicatie vooraf en na afloop, het verhogen van het 'leerrendement', het mee kunnen doen en het slimmer organiseren.

Hebt u komend schooljaar een studiedag op het programma staan? Ik help u graag met mijn kennis, ervaring en ideeën en met mijn netwerk... Neem even contact op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten