18 september 2013

Tien tips om meer uit een 'learning community' te halen


Op platforms als Facebook, Google+ en LinkedIn zijn tal van netwerkgroepen actief rond de meest uiteenlopende onderwerpen. Professionals treffen elkaar steeds vaker online op basis van een gemeenschappelijk vakgebied, interesse of functie. Netwerkgroepen kunnen organisatie- overstijgend zijn, maar ook binnen met name grotere organisaties zien we steeds meer digitale netwerken ontstaan, waarbij gebruik gemaakt wordt van services als Yammer of Sharepoint.

In deze netwerken wordt veel geleerd. Deelnemers helpen elkaar met tips, delen relevante, actuele bronnen, stellen vragen en gaan de dialoog aan. In feite zijn het 'learning communities'. Wat maakt zo'n online gemeenschap relevant en nuttig? Tien tips...
  1. Zorg voor een heldere beschrijving van het doel en de werkwijze van het netwerk. Iedere deelnemer ontvangt deze beschrijving bij aanmelding en/of kan hem gemakkelijk terugvinden in de digitale omgeving.
  2. Zoek een passend online platform. Denk hierbij aan gebruiksgemak, toegankelijkheid, overzichtelijkheid en gebruiksmogelijkheden. Gebruikt iedereen al Facebook of heeft de meerderheid al een Google-account, sluit hierbij aan.
  3. Nodig actief waardevolle nieuwe leden uit voor de community. Gedeelde belangstelling is hierbij belangrijk, maar zorg ook voor diversiteit. Waardevolle leden kunnen goed 'luisteren', willen leren en willen delen.
  4. Motiveer deelnemers om bij te dragen en te reageren op anderen, bijvoorbeeld door ze dat rechtstreeks te vragen.
  5. Roep leden op het matje die zich niet aan afspraken houden. Modereer!
  6. Waardeer waardevolle bijdragen expliciet met een compliment of - als het systeem dat toelaat - een ‘like’.
  7. Organiseer waar mogelijk face-to-face bijeenkomsten om de onderlinge relaties te versterken. Of organiseer een kick off voor je community op een fysieke locatie.
  8. Expliciteer regelmatig wat activiteiten in community je opleveren, bijvoorbeeld door aan te geven wat je gedaan hebt met een tip of door een dialoog of discussie samen te vatten.
  9. Durf ook los te laten als de community in de huidige vorm niet meer relevant is. Neem een specifieke groep mee naar een nieuwe omgeving, zoek een ander platform enzovoort. Eenmaal gedeelde kennis gaat niet zomaar verloren.
  10. Pas het gebruik van de community in in je workflow. Bezoek de omgeving op vaste momenten en/ of maak gebruik van e-mailalerts om op de hoogte te blijven van nieuw geplaatste bijdragen.
Dit lijstje verscheen in enigszins aangepaste vorm en ingebed in een artikel in Vector 22 van september. Vector is het relatiemagazine van de Fontys Lerarenopleidingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen