24 juni 2011

Bring Your Own Device in het onderwijs

De meeste leerlingen, zo vanaf groep 7, 8 van de basisschool, hebben tegenwoordig wel een smartphone. Veel leerlingen hebben ook een laptop, steeds meer leerlingen beschikken over een tablet. Het wordt daarmee langzamerhand interessant de mogelijkheden te onderzoeken van het meenemen van deze apparaten naar school (en ze uiteraard in te zetten in het onderwijs). Dit wordt wel 'Bring Your Own Device' genoemd.

Mijn eerste verkenning in voor- en nadelen (naar aanleiding van gesprekken hierover met verschillende docenten, directeuren en schoolleiders) levert de volgende inzichten op...

Voordelen
1. De school hoeft minder te investeren in hardware als leerlingen zelf apparaten meenemen. Ook onderhoudskosten worden lager. Er is uiteraard een goede (eventueel draadloze) infrastructuur nodig.
2. Leerlingen zijn zuiniger op de hardware als het hun eigen spullen betreft. (Of leren zuinig omgaan met, zorgen voor hun spullen.)
3. Leerlingen kunnen de apparaten kiezen die passen bij hun favoriete manier van werken.
4. Leerlingen kunnen hun apparaten personaliseren, wat het plezier in het werken ermee kan vergroten.
5. Leerlingen maken kennis met de verschillende apparaten, systemen en software die er beschikbaar zijn.

Nadelen
1. De digitale leermiddelen en ELO's moeten zo opgezet worden dat ze op alle apparaten werken. Dat valt niet mee. Zo werkt de combinatie van het veelgebruikte Flash niet (goed) samen met de iPad.
2. Leerlingen (en hun ouders) moeten zelf zorgen voor goed werkende apparaten. Dat zal niet altijd goed gaan, ook omdat draagbare 'devices' relatief kwetsbaar zijn.
3. Docenten (en systeembeheerders) zullen niet voor alle verschillende apparaten hulp kunnen bieden als iets niet werkt.
4. Niet alle ouders zijn draagkrachtig genoeg om te kunnen investeren in (goed werkende) apparatuur. Er zijn wel modellen denkbaar waarbij de scholen deels budgetteren of er gewerkt wordt met een huurcontract.
5. Docenten hebben minder zicht op wat er met de apparaten gedaan wordt.

Ik ben benieuwd naar andere, aanvullende inzichten...

9 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een zeer slecht idee om leerlingen zelf te doen instaan voor hun computer. Je moet er rekening mee houden dat je zelf niet meer het beheer kan doen.

    Verhalen uit de praktijk (primair onderwijs):
    - In de downloadmap worden in plaats van de verwachte gedownloade afbeeldingen over het weerbericht een reeks onsmakelijk foto's "voor volwassenen" gevonden. De oudere broer had gespeeld met de laptop.
    - Vraag van leerling omdat er een probleem is met de installatie van office. Omdat de oorzaak van het probleem niet kan detecteren stel ik voor om met de cd-rom van Microsoft Office de installatie even te herdoen. Probleem: leerling haalde het programma illegaal van het internet.

    Dezelfde vraag kan je stellen bij het al dan niet beheren van door leerkrachten gebruikte computers.Op mijn school hebben de leerkrachten zelf het beheer over hun klascomputer. Zo kunnen ze zelf installeren en uitproberen wat ze willen. Helaas stel ik regelmatig vast dat heel wat problemen veroorzaakt worden door verkeerd gebruik door de leerkracht. Aan de andere kant zie tegenover vrijheid om te experimenteren niet de verantwoordelijkheid staat om updates te installeren of de virusscanner licentie (gratis) te verlengen.

    Aangezien mijn ervaringen met leerkrachten dus vrij negatief zijn, mag ik er niet aan denken als we tal van verschillende soorten laptops zouden binnen krijgen op school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hanneke6:33 p.m.

    Bring your own device, Prima!Past helemaal in deze tijd. Dat zou toch enorm kostenbesparend zijn voor het onderwijs. o.a. geen ict-ers meer nodig, kinderen (en hun ouders) zijn zelf verantwoordelijk. Goed idee dat de school ouders wel kan ondersteunen (b.v. huren) als zij zelf niet de middelen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je sluit daar expliciet kinderen mee uit die zich geen eigen laptop, smartphone of tablet kunnen veroorloven. Het kosteloze onderwijs wordt met dit idee echt wel een holle slogan. Het is ook een gevaarlijk precedent: als de school/overheid het niet voorziet, kunnen we de ouders ervoor laten opdraaien.
    De uitdagingen voor het beheer die Bram aangeeft zijn terecht, maar daar ligt volgens mij eerder een taak op het vlak van mediawijsheid en leren omgaan met technologie. Dat leraren te dom of te onverantwoordelijk zouden zijn om hun eigen computer te beheren wil ik niet zomaar accepteren. Als we uiteindelijk leerlingen zelf meester willen laten worden van de technologie, in plaats van slaafs binnen de voorgedefinieerde vakjes te kleuren, zullen ze moeten leren om verantwoordelijkheid te (kunnen) dragen voor die toestellen. En om dat te bereiken moet je beginnen bij de leraren. Dat zal niet van een leien dakje gaan, maar dat is nog nooit zo geweest bij technologische revoluties van deze omvang.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De nadelen lijken inderdaad groot. Maar toch gaat het gewoon gebeuren. De devices personaliseren en scholen zal het niet meer lukken om iedereen tevreden te krijgen met een algemeen standaard device. Scholen hebben enigszins greep op wat er geleerd moet worden, maar steeds minder op het hoe en waar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Belangrijk voordeel van 'gereedschap' van thuis meenemen vind ik dat er een hele snelle transfer mogelijk is tussen thuis en school. Daarin schuilt meteen ook het gevaar.
    Hoe beter opvoeding en onderwijs op elkaar aansluiten, hoe hoger het rendement. Een eigen device of laptop kan een brugfunctie vervullen: het geleerde van school daarbuiten toepassen en de leef- en belevingswereld van buiten de school inhalen.
    Belangrijk daarbij is dat opvoeder en docent niet buitenspel worden gezet maar capabel zijn om begeleidend en interactief te stimuleren. Dus zinvolle opdrachten die aansluiten bij de leerling. Inzet van portfolio, bewaken van grenzen, samenwerking bevorderen en positief kritische opbouwende feedback organiseren.

    Er liggen mooie kansen en gevaren op de loer. Onderwijs moet dan wel mee willen veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een bizarre gedachte dat alle schoolkinderen dagelijks verplicht tablets of laptops zullen moeten meenemen in hun schooltas.
    Het overvallersgilde hoeft alleen maar een paar strategische plaatsen uit te zoeken en iedere passerende scholier is raak. Dure en gemakkelijk verkoopbare apparatuur ligt op straat voor het oprapen.
    Dan maar op wisselende dagen gebruiken? Of op school laten in een kluisje?
    De overvallers kunnen niet zien welke scholieren ze wel of niet bij zich hebben. Ze weten wel dat de kans op succes groot is.
    Een risico waar ik mijn eigen kinderen en die van een ander niet aan wil blootstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoe groot de angst voor de nadelen ook is, het gaat gewoon gebeuren, leren met behulp van mobile device. Zeker als scholen aan de slag gaan met apps van uitgevers (zie als voorbeeld 'passie voor Horeca' in de appstore) Of als docenten de apps zelf kunnen aanpassen/invullen. Want apps zijn immers de sleutel tot effectief gebruik van de tablets en smartphones. De eerste cursussen worden al gegeven, zie http://forkenning.blogspot.com/2011/08/met-apps-slimmer-ict-leren.html Kortom, niet bang zijn maar slim worden om onze leerlingen te laten profiteren van deze geweldige innovatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem2:27 a.m.

    Voor de mensen die roepen: "geen ICT'ers meer nodig".

    Denken jullie er aan dat voor het ondersteunen van Bring Your Own een goed werkend intern netwerk op school vereist is?

    Het werk van systeembeheerders is veel breder dan het onderhoud van computers. Afgezien van onderhoud voorzien wij dagelijks ook in ondersteuning, vragen beantwoorden, mensen even op weg helpen, enz.

    Dus leuk idee "geen systeembeheerders meer nodig", maar in de praktijk onhaalbaar. Ons werk op scholen wordt vooral anders, niet zozeer minder.

    Zegt een systeembeheerder van een school ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Uitstekend idee. En natuurlijk kent deze manier van werken haar uitdagingen en zal er vooraf goed onderzoek plaats moeten vinden om de aanpak helder te krijgen. NxTop van Virtual Computer is hier een geweldig middel voor. Een lokale virtuale desktop oplosisng die zorg voor beter IT beheer, flexibiliteit, standardisatie en vrijheid voor de leerlingen. Meer weten? www.pro468.nl

    BeantwoordenVerwijderen