Het overtypen van een internetadres kan knap lastig zijn.
Dat kan gemakkelijker.
1. Zet de link in HTML-code met een trefwoord eronder. Als je op het onderstaande woord klikt, kom je op een pagina over de citroen uit.
Citroen
Hier vind je uitleg over het maken van een link.
2. Zet de link onder een afbeelding. Onderstaand voorbeeld verwijst naar het lemma 'Lemon' in de Engelstalige website Qwiki. Handig van deze website is dat de teksten bij het lemma worden voorgelezen.
Dat kan nog gemakkelijker.
In opkomst is de QR-code. Dit is een variant op de streepjescode. De QR-code kan naar allerlei bronnen en materiaal verwijzen.
a. Wat heb je nodig?
Een apparaat met camera en software die QR-codes kan lezen. Denk aan een iPad of iPhone en het programma QRReader.
b. Hoe maak je een QR-code?
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de URL-shortener (internetadres-afkorter) Goog.gl. Als je ingelogd bent met je Google-account krijg je een overzicht te zien van alle links die je hebt afgekort met deze dienst. Klik rechts van de betreffende link op Details. Je komt dan op een pagina met een QR-code. Die kun je met je rechtermuisknop downloaden. De afbeelding kun je bijvoorbeeld importeren in een Word-document, zoals een zelfgemaakte webquest. Leerlingen hoeven dan niet het adres over te typen.
Onderstaande QR-code verwijst naar een van mijn websites.
Tijdens mijn workshop over Slimmerkunde op de conferentie "De ontdekkingsreis van LVO" kreeg ik de tip om QR-codes met name in te zetten voor leerlingen met dyslexie. Een gouden tip!
Handig! Ook kan: naast elke brontekst in je lesboek een QR-code die verwijst naar de (mobiele) website met de voorgelezen tekst. Dyslectische leerlingen kunnen zo relatief eenvoudig de tekst lezen en luisteren.
BeantwoordenVerwijderen