30 december 2012

2012 in muziek: Vloeimans en Fullbright

Als ik één goed voornemen heb voor 2013 dan is het om vaker naar live muziek te gaan luisteren. Ik ging wel in 2012, maar te weinig. Dat vertellen in elk geval de ervaringen van twee van de concerten die ik wel bezocht...

Op 13 april 2012 zag ik Eric Vloeimans & Fay Lovsky in De Toonzaal in Den Bosch. Een meer toegewijde muzikant dan Vloeimans ken ik niet. In maart van dit jaar werd dat nog eens duidelijk in de prachtdocumentaire over zijn werk bij Het Uur van de Wolf. Het concert in Den Bosch was in een woord geweldig. Met zijn band Gatecrash brengt Vloeimans bezwerende jazz. En ja, hij speelde - met een onnavolgbare Jeroen van Vliet - ook 'Hyper', het nummer dat ik dit jaar het vaakst heb beluisterd.

Op 11 november 2012 zag ik een verrassend mooi optreden van John Fullbright. Hij is 24 jaar jong, komt uit Oklahoma en singer songwriter. En daar stond hij dan, bijna tienduizend kilometer van huis en haard, helemaal alleen op het podium van De Cultuurboerderij in Westelbeers. Hij leek zich prima op zijn gemak te voelen. De sfeer van de boerderij, eenzelfde piano... ‘It feels like home’. In twee sets van drie kwartier wist hij het publiek, zo’n 80 toeschouwers, volledig te betoveren.

Fullbright vertegenwoordigt de ‘Americana’, een muzikaal genre met elementen van country, gospel, blues en rock, waarin de traditie op een eigentijdse manier verwerkt wordt. Hij begeleidt zichzelf met gitaar en mondharmonica of met piano. Fullbright combineert zijn bijzondere stemgeluid - groot bereik, krachtig, met een randje - met een uiterst beheerste dosering. Zo bereikt hij telkens weer een groots effect door het klein te houden. Zijn teksten zijn zwaarmoedig, maar met een voorzichtige knipoog: ‘het onkruid groeit sneller dan de bloemen, zeker als je vriendin je net verlaten heeft’.


De kleinschalige, warme sfeer van de Cultuurboerderij combineerde perfect met wat Fullbright wil vertellen met zijn muziek. Deze ‘match’ kwam tot een hoogtepunt in de toegift. Met zijn ijzingwekkende versie van Leonard Cohens ‘Hallelujah’ raakte Fullbright zijn publiek rechtstreeks in het hart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten