Kennis over het brein en de plasticiteit van het brein biedt nieuwe mogelijkheden voor het aanpakken van dyslexie, zegt Barbara Arrowsmith Young, schoolpsycholoog van de Arrowsmith School in Canada in een recente uitzending van 'All in the Mind' (ABC Radio National).
Ze ontwikkelde een methode waarin cliënten oefenen met het onthouden van Chinese tekens. Omdat deze tekens voor de betrokkenen geen betekenis hebben, moeten ze volledig varen op hun visuele geheugen. Hiermee wordt voorkomen dat de cliënt blijft hangen in compenserende (ofwel coping) strategieën. Het betreffende hersengebied wordt met de oefeningen getraind in het onthouden van visuele patronen. Dit gebied wordt hierdoor actiever en met een actiever gebied voor visuele patronen kan de cliënt uiteindelijk dyslexie overwinnen.
Arrowsmith Young is ervaringsdeskundige. Als kind had ze op meerdere gebieden achterstand en er leek weinig hoop dat ze die achterstand ooit zou inhalen. Nu runt ze een succesvol instituut waar ze cliënten helpt met allerlei mentale achterstanden én ze schreef het boek 'The woman who changed her brain'.
Het principe van haar aanpak is steeds: kom tot de (fysiek in de hersenen aanwijsbare) kern van het probleem, train dit hersengebied, maar doe dat niet met oefeningen die de vertroebelende context van de waarneembare problematiek representeren, overwin uiteindelijk je achterstand. Een boeiend principe. Het is hard werken, zegt Arrowsmith Young, maar de ervaring leert dat het werkt.
Ze ontwikkelde een methode waarin cliënten oefenen met het onthouden van Chinese tekens. Omdat deze tekens voor de betrokkenen geen betekenis hebben, moeten ze volledig varen op hun visuele geheugen. Hiermee wordt voorkomen dat de cliënt blijft hangen in compenserende (ofwel coping) strategieën. Het betreffende hersengebied wordt met de oefeningen getraind in het onthouden van visuele patronen. Dit gebied wordt hierdoor actiever en met een actiever gebied voor visuele patronen kan de cliënt uiteindelijk dyslexie overwinnen.
Arrowsmith Young is ervaringsdeskundige. Als kind had ze op meerdere gebieden achterstand en er leek weinig hoop dat ze die achterstand ooit zou inhalen. Nu runt ze een succesvol instituut waar ze cliënten helpt met allerlei mentale achterstanden én ze schreef het boek 'The woman who changed her brain'.
Het principe van haar aanpak is steeds: kom tot de (fysiek in de hersenen aanwijsbare) kern van het probleem, train dit hersengebied, maar doe dat niet met oefeningen die de vertroebelende context van de waarneembare problematiek representeren, overwin uiteindelijk je achterstand. Een boeiend principe. Het is hard werken, zegt Arrowsmith Young, maar de ervaring leert dat het werkt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten