25 april 2012

Sociale media en de schoolmediatheek

Op 19 april 2012 verzorgde ik een studiemiddag voor zo'n 130 schoolmediathecarissen in opdracht van de beroepsvereniging BMO over sociale media. Vooraf had ik met de organisatie een paar mooie uitdagingen geformuleerd:

  • niet alleen een presentatie verzorgen, maar alle deelnemers aan het werk/denken zetten, gebruik makend van sociale media;
  • aan het eind van de dag een digitaal deelbaar document opgeleverd hebben;
  • ervoor zorgen dat deelnemers kennis zouden maken met zoveel mogelijk collega's. 

Door in 3 ronden deelnemers in wisselende samenstelling in groepen van 4 à 6 te laten werken aan een concrete vraag over het thema en hiervan verslag te doen in een blog (Blogger), probeerden we alle vliegen in één klap te slaan. We kozen onder andere voor bloggen, omdat een aantal deelnemers hiermee al ervaring had vanuit deelname aan 23 Onderwijsdingen.

Ter voorbereiding had ik een enquête uitgezet, waarin deelnemers vooraf hun leervragen in konden dienen. Die redigeerde ik en vulde ze aan met eigen vragen tot 2 sets van 26 vragen (zie set 1, set 2). Tevens inventariseerde ik vooraf wie een device kon meenemen én al over een Google-account beschikte. Zo hadden we vooraf de zekerheid dat we snel aan de slag konden aan 26 tafels met 26 Blogger-accounts. Met Screenr gaf ik de betrokkenen vooraf een korte uitleg in video.

Op de middag zelf begon ik met een presentatie. In ronde 1 ging het daarna om 'Durf te vragen, durf te delen', ofwel het uitwisselen van ervaringen, vragen en tips. Wat heb je collega’s te bieden, wat heb je collega’s te vragen? In de andere twee rondes werd per tafel een vraag besproken.

Rondje evalueren (foto: Rineke Jungst)
Het draadloze netwerk op de locatie bleek niet goed bestand tegen het grote aantal aansluitingen. Uiteindelijk lukte het een deel van de deelnemers toch de hele middag online te blijven. De andere deelnemers maakten een verslag in een tekstverwerker en zouden na afloop hun bijdrage publiceren.

Enige verwarring was er nog over het verschil tussen een blogpost en een reactie. Hierdoor heeft een aantal deelnemers hun bijdrage niet als blog, maar als reactie op de vragenlijst gepubliceerd.

De opbrengst is een blog (Ook mediawijs met sociale media) waarin volop kennis wordt gedeeld. Gezien het relatieve korte tijdsbestek van 25 minuten per ronde zijn de teksten nog niet allemaal netjes uitgewerkt, maar daar kan nog aan gewerkt worden. Het eigenaarschap van de blog draag ik over aan de organisatie.

Zie ook het verslag van Kees Kok op de website van BMO.

1 opmerking:

  1. Geweldig, wat een resultaat na één middag (samen)werken!
    Een tip:
    Ik zou de berichten op het weblog tags meegeven:
    ronde 1, ronde 2, ronde 3
    Dan labels weergeven in de kantlijn en je hebt nog een extra manier om door de bijdragen hen te navigeren!

    BeantwoordenVerwijderen