03 januari 2012

Nieuwe business modellen voor journalistiek werk...

Ik koop af en toe een boek. Ik heb geen krantenabonnement en ook alle tijdschriftenabonnementen zijn de deur uit. Ik luister gratis podcasts, onder andere van de Australische ABC. Ik bekijk de gratis beschikbare lezingen op TED.com. Voor het nieuws luister ik vooral naar BNR, waarvan ik me als vriend heb aangemeld voor tien euro, maar dat het verder vooral moet hebben van reclame-inkomsten. Ik betaal een tientje per maand aan Spotify voor toegang tot een enorme databank aan muziek. Ik ben een 21e eeuwse informatieconsument.

Ik schrijf af en toe een boek en regelmatig artikelen voor tijdschriften. Soms staan daar goede inkomsten tegenover, maar steeds meer uitgevers beknibbelen toch op de vergoedingen omdat hun product anders niet meer te betalen is. Dan maak en verspreid ik een gratis pdf die meer dan 10.000 keer gedownload wordt. Ook deze blog is gratis toegankelijk. Ondertussen ben ik mijn eigen uitgeverij begonnen. Ik ben een 21e eeuwse informatieproducent.

Het is een even boeiende als verwarrende periode met grote uitdagingen voor informatieproducenten en moeilijke keuzes voor informatieconsumenten. Pay-per-view, abonnementen, waardebepaling achteraf... business modellen genoeg, maar wat werkt echt in welke situatie? In 2012 blijft deze vraag hoog op mijn agenda staan...

Zie ook: 'Survival of the fittest content makers', een blog uit 2008.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met jullie uitgeverij. Als ik een boek wil uitgeven, kan ik dat dan ook bij jullie doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En publiceren jullie alles wat voor handen komt of moet het aan bepaalde kwaliteiten voldoen? Wordt het een universiteitsuitgeverij? ;0)

    BeantwoordenVerwijderen