07 januari 2012

Het verhaal van de visser en de zakenman

Een meer, de zon en wat groen begroeide bergen op de achtergrond. Een man is aan het vissen. Op de weg nadert een grote luxe wagen. De auto stopt en er stapt een goed geklede zakenman uit. Hij kijkt naar de visser, stapt op hem af en knoopt een gesprekje aan.

De zakenman: 'Waarom gebruik je maar één hengel? Je kunt toch veel meer vangen als je er twee of drie gebruikt.'
De visser: 'En dan? Ik heb een klein gezin. Aan een paar vissen per dag hebben we genoeg.'
De zakenman: 'Maar als je meer vangt, kun je de overgebleven vis verkopen, toch?'
De visser: 'En dan?'
De zakenman: 'Dan verdien je geld.'
De visser: 'En dan?'
De zakenman: 'Dan kun je na verloop van tijd een vissersboot kopen, op het meer gaan en nog meer vis vangen.'
De visser: 'En dan?'
De zakenman: 'Van de verkoop van de vis kun je een knecht inhuren. Dan hoef je niet meer zelf te vissen. Ik zie het helemaal voor me: je wordt steenrijk!'
De visser: 'En dan?'
De zakenman: 'Als je eenmaal steenrijk bent, kun je doen wat je maar wilt. Je kunt je alles veroorloven. Stel het je maar eens voor. Vertel, wat zou je willen doen als je je geen zorgen meer hoeft te maken over geld?'
De visser: 'Mmm, weet je wat ik het liefste doe?'
De zakenman: 'Nou?'
De visser: 'Ik vind het heerlijk om hier lekker aan het water te zitten, te staren naar mijn dobber, te genieten van de rust en het uitzicht, de natuur om me heen, wat vis vangen en 's avonds mijn zelf gevangen vis klaar te maken voor mijn gezin.'

(Variant op een verhaal dat in vele vormen voorkomt op het internet, naar aanleiding van blog van Henk-Jan Winkeldermaat. Foto: iStockphoto.com)

2 opmerkingen:

  1. Ik ben wel benieuwd als je deze metafoor op het onderwijs betrekt, welke conclusies je trekt. Op dit moment lijken onze professionals erg op de zakenman en kan een leerkracht of kind zich niet permitteren om als visser door het leven te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Johan Van Holderbeke1:42 p.m.

    Beste Peter, die opmerking is zeer pertinent en juist... Ik sta in het BuSO opleidingsvorm 2. En ook ik heb de indruk dat het enkel belangrijk is dat we onze leerlingen moeten 'opfokken' als werkkrachten in een beschutte werkplaats. Soms heb ik het gevoel dat alles moet wijken daarvoor. En soms heb ik het gevoel dat het welzijn van de leerlingen niet in aanmerking genomen wordt... als ze maar kunnen gaan werken...

    BeantwoordenVerwijderen