Leerlingen van Stad & Esch in Meppel over hun rol als JIC'er
Ze pingen op hun Blackberry’s en zijn actief op Facebook. Ze vinden in een handomdraai een filmpje op YouTube waarin een scheikundeproef wordt uitgelegd. Ze vinden ‘op de tast’ het juiste knopje of kabeltje. Voor veel jongeren hebben sociale media en technologie aanzienlijk minder geheimen dan voor de leraren en andere medewerkers van hun school. Kun je gebruik maken van die expertise?
Steeds meer scholen beantwoorden die vraag bevestigend. Ze zetten jongeren in om technische probleempjes op te lossen of leraren te helpen bij het gebruik van ict. Deze eerste experimenten lijken meer op te leveren dan alleen het oplossen van dagelijkse problemen met het netwerk, het digitale schoolbord of de elektronische leeromgeving. Leerlingen die in de vorm van betekenisvolle opdrachten een bijdrage leveren aan het werken met ict op de school zorgen ervoor dat het gebruik van ict in hun school versneld wordt. Daarnaast tonen zij meer betrokkenheid bij en motivatie voor de school en hun studie én ze worden mediawijzer in het gebruik van digitale media. Dat laatste is niet vanzelfsprekend. Jongeren mogen dan handig zijn met de knoppen, als het gaat om effectief communiceren of efficiënt omgaan met informatie zijn ze lang niet altijd vaardig genoeg. Op school werken met digitale media draagt bij aan die vaardigheden.
Zie ook mijn eerdere blogpost over de sessie bij Kennisnet over dit thema.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten