Het betrekken van leerlingen bij de vormgeving en de organisatie van het onderwijs... het is een allerminst vanzelfsprekend uitgangspunt op de Nederlandse scholen. En dat is jammer, want in de praktijk blijkt het op vele manieren te werken.
Op 21 september was ik bij een bijeenkomst op Kennisnet, waar we met leerlingen en leraren van de Werkplaats Kees Boeke (PO) en Stad en Esch (VO) nadachten over hoe je aan dit principe invulling kunt geven. Uit een brainstorm kwamen mooie ideeën, soms gebaseerd op praktijkervaring, zoals:
- leerlingen geven workshops aan leraren op de thema's waarin zij goed zijn en de leraar een achterstand ervaart (denk aan gebruik van sociale media, een knoppencursus voor het digitale schoolbord of de actuele trends onder jongeren)
- goede (digitale) werkstukken van leerlingen blijven beschikbaar als (aanvullende) lesstof, bijvoorbeeld in de elektronische leeromgeving
- leerlingen in het VO of MBO geven een gastcollege over de gang van zaken op hun school voor potentieel toekomstige leerlingen in het PO of VO.
- leerlingen maken een film over de school die getoond kan worden op de open dag van de school
Eerder schreef ik voor de website Onderwijs van Morgen al over dit soort ideeën. Een voorbeeld dat ik in mijn presentaties vaak laat zien, is dat van leerlingen van het Amstelveen College. Zij bouwden een systeem dat roosterwijzigingen via Twitter publiceert, zodat leerlingen op de hoogte blijven via het gereedschap dat ze toch al gebruiken.
Ken je voorbeelden van projecten waarbij leerlingen meer betrokken worden bij het onderwijs? Ik lees het graag via de reacties op deze blogpost...
Op 29 november verzorg ik een rondetafelsessie over dit onderwerp op het 7e Nationale Havo/Vwo congres in Eindhoven. Ik ben benieuwd naar de ideeën en inbreng van de deelnemers.
Tip: voor het Havo/Vwo-congres worden 2 gratis kaarten verloot. Om kans te maken op een kaart, laat je voor 14 oktober a.s. je gegevens achter op deze website.
Beste Erno,
BeantwoordenVerwijderenHerkenbaar betoog. Je refereert in je blog aan een aantal ideeen uit een brainstorm met leraren en leerlingen. Social Media Wijs heeft een programma, de Social Media Bootcamp, dat leerlingen (en leraren) in het basisonderwijs social media effectief leert inzetten voor schoolwerk. Belangrijk onderdeel van dit programma is de module Teach the Teacher. Gisteren is dit programma gestart op een basisschool in Amsterdam. Meer informatie hierover kan je vinden op www.socialmediawijs.nl.
Komende maandag lanceren wij een film over de digitale uitdaging in het basisonderwijs. Net als de film die bij jouw blog zit, is de vorm gebaseerd op de Amerikaanse film 'A vision on K-12 Students Today'. Als je het interessant vindt om deze vast te bekijken kan dat hier http://www.youtube.com/watch?v=8O4BOUHjuCI